Trening umiejętności wychowawczych SP-TUW9
Treści programowe
- Identyfikacja uczuć i emocji
- Umiejętności komunikacyjne w relacjach
- Asertywność – umiejętne stawianie granic
- Kierowanie dyscypliną w klasie
- Ukryty program wychowawczy
- Umiejętności reagowania nauczyciela w sytuacjach trudnych
- Rozpoznawanie ról grupowych klasowych
- Prowadzenie zebrań z rodzicami
- Trening umiejętności wychowawczych – wymiar praktyczny
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ ka zna podstawowe metody, techniki i narzędzia oceny relacji po-między rodzicami a dzieckiem , wychowawcą a uczniem.
Student/ ka zna zasady budowania relacji pomiędzy rodzicami a dziećmi, wychowawcą w szkole a uczniem – prawidłowości i zakłócenia.
Student/ ka zna i rozumie zasady przeprowadzania treningów umiejętności wychowawczych.
Student/ ka posiada wiedzę na temat mechanizmów transmisji oddziaływań wychowawczych.
Student/ ka wie, jak należy rozpoznawać i określać zasoby rodzinne, środowiska szkolnego i pozaszkolnego.
Student/ ka zna modele funkcjonowania środowiska wychowawczego (rodziny, klasy, szkoły).
Umiejętności
Student/ ka potrafi wykorzystywać systemowe ujęcia rodziny, środowiska wychowawczego w szkole oraz założenia modelu skoncentrowanego na rodzinie i osobie uczącej się.
Student/ ka potrafi znaleźć sposoby i drogi oddziaływań do zaspokajania potrzeb rodziny.
Student/ ka potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych.
Student/ ka potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych.
Student/ ka potrafi wybrać i zastosować właściwe metody i techniki socjoterapeutyczne istotne z punktu widzenia prowadzonej pracy z grupą.
Student/ ka potrafi planować i realizować treningi umiejętności wychowawczych, społecznych, których celem jest zwiększenie potencjału rodziny, integracja i włączenie społeczne.
Kompetencje społeczne
Student/ ka jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy sytuacji wewnątrz rodziny oraz jej miejsca w środowisku.
Student/ ka ma świadomość wartości podejmowania działań na rzecz zadań rodziny w zakresie kształtowania jej profilaktycznej, opiekuńczo- wychowawczej funkcji wobec dziecka.
Student/ ka podmiotowo traktuje osoby doświadczające problemów w środowisku rodzinnym i poza rodzinnym.
Student/ ka jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy z różnych obszarów dyscyplin. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.
Student/ ka ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka i wsparcia rodziny.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: