Techniki terapii tańcem i ruchem SP-TTT
Podstawy psychoterapii tańcem i jej założenia teoretyczne.
Prezentacja filmu „Słuchając głosu ciała” stworzonego przez Polskie Stowarzyszenie Psychoterapii Tańcem i Ruchem.
Rytm w terapii tańcem i ruchem. Dostrojenie rytmiczne. Komunikacja naprzemienna z wykorzystaniem rytmu. Rytm grupowy i indywidualny. Kontakt niewerbalny w pracy klinicznej (praca w podgrupach, praca grupowa, praca w dwójkach). Tworzenie programów pracy wykorzystujących metody terapii tańcem i ruchem (odzwierciedlenie, dostrojenie, komunikacja naprzemienna, kontakt niewerbalny w pracy klinicznej, praca w podgrupach, praca grupowa, praca w dwójkach, praca nad nawiązywaniem kontaktu, relaksacją, świadomością ciała).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- Teoria psychoterapii tańcem i ruchem
- Grupy docelowe indywidualnej terapii tańcem i ruchem
- Grupy docelowe grupowej terapii tańcem i ruchem
- Podstawy metodologii obserwacji ruchu
- Podstawy teorii odzwierciedlenia indywidualnego i grupowego
- Podstawy niewerbalnego dostrojenia
- Podstawy komunikacji niewerbalnej w pracy klinicznej
- Założenia teoretyczne i zasady stosowania wybranych
- Ćwiczeń i technik z zakresu terapii tańcem i ruchem.
UMIEJETNOŚCI:
- Powadzenie doświadczeń ruchowych z zakresu rozwoju umiejętności redukcji stresu i regeneracji
- Rozwój świadomości ciała i umiejętności ruchowych
- Rozwój umiejętności improwizacji i rozwijania postawy kreatywnej poprzez improwizacje ruchowe
- Umiejętność nawiązywania kontaktu niewerbalnego
- Zastosowanie umiejętności niewerbalnych w praktyce klinicznej.
KOMPETENCJE SPOŁECZE:
- Rozwój umiejętności interpersonalnych
- Rozwój umiejętności kontaktu klinicznego
- Rozwój nawiązywania relacji niewerbalnej
- Większą świadomość siebie i swoich postaw w relacjach,
- Większą świadomość ruchu i ciała jako narzędzia komunikacji
- Integrację grupy
- Zdolność integracji z grupą oraz zdolność współdziałania i współpracy.
Kryteria oceniania
Dyskusja, doświadczenia ruchowe, wymiana w grupie, prezentacja wideo, film, wykład, informacje zwrotne od uczestników i prowadzącej. Ocena na podstawie pracy w grupie, obserwacji .
Literatura
Koziełło D. (1999) Taniec i psychoterapia. Poznań : Instytut Historii UAM
Lewis, P. (1984; 1986). Theoretical Approaches in Dance Movement Therapy, Vols I & II, USA: Kendall/Hunt.
Levy, F. (1996) Dance and Other Expressive Arts Therapies: When Words Are Not Enough, London: Routledge
Levy Fran J. (1992) Dance/Movement Therapy. Reston, US
Meekums, B. ( 2002) Dance Movement Therapy. London: Sage Naess
Pallaro, R. ed. (1999) Authentic Movement: Essays by Mary Stark Whitehouse, Janet Adler and Joan Chodorow,London
Payne, H. ed. (1992) Dance Movement Therapy: Theory and Practice. London: Routledge
Payne, H. ed. (2006) Dance Movement Therapy: Theory and Practice. 2nd edition. London: Routledge
Payne, H.L. (2000) Creative Movement and Dance in Groupwork. Oxon: Speechmark
Siegel, E. (1984). Dance Movement Therapy: Mirror of Ourselves: The Psychoanalytic Approach, New York: Human Science Press.
Linda Hartley (1995) Wisdom of the body moving. North Atlantic Books, California
Peggy Hackney (2002) Making connections. Total body integration through Bartenieff fundamentals, Routledge,New York
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: