Trening twórczości SP-TRT
Elementy pedagogiki twórczości - definicje i paradygmaty twórczości. Przegląd współczesnych teorii twórczości. Stymulatory i inhibitory twórczości w grupie zajęciowej. Trening twórczości i jego metody; podstawowe założenia, zasady i strategie. Organizacja i przebieg treningu (skład grupy, kompozycja ćwiczeń, fazy pracy grupy i przebieg treningu). Umiejętności interpersonalne (klimat grupowy, porozumiewanie się, współdziałanie). Zdolności (abstrahowanie, dokonywanie skojarzeń, rozumowanie dedukcyjne, rozumowanie indukcyjne (analogie), metaforyzowanie, transformowanie). Motywacje (katalog motywów, ciekawość poznawcza, potrzeba naprawiania). Przezwyciężanie przeszkód (widzenie inaczej, osłabienie wewnętrznej cenzury, twórcza samoocena, w nowej roli, normy grupowe).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- zna teoretyczne podstawy treningu twórczości - definicje, pojęcia pokrewne, ujęcia
- zna kryteria twórczości i sposoby jej pomiaru. Student zna rolę twórczości w rozwoju podmiotowym
- zna uwarunkowania twórczości.
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi zdefiniować pojęcia twórczości, kreatywności, trening twórczości w odwołaniu do poszczególnych paradygmatów
- potrafi ocenić twórczość według wskazanych kryteriów
- potrafi zaprojektować działanie (trening twórczości) ukierunkowane na rozwój podmiotowy
- potrafi dobrać działanie i metodę zgodnie z przyjętym celem (edukacyjnym, terapeutycznym).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- w sposób twórczy rozwiązuje problemy poznawcze w interakcjach społecznych
- utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce; odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu oddziaływań.
Kryteria oceniania
Konwersatorium, ćwiczenia rysunkowe, refleksje uczestników warsztatów. Ocena-opracowanie i wykonanie zadań, aktywność w trakcie ćwiczeń.
Literatura
Józefowski E., Arteterapia w sztuce i edukacji, Poznań 2012
Józefowski E., Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych, Łódź 2009
Nęcka E., Trening twórczości. Podręcznik metodyczny, Kraków 1989
Szmidt K., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2007
Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk 2000
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: