Terapia pedagogiczna SP-TRP
Terapia pedagogiczna - definicje pojęć, cele i zadania.
Dysleksja rozwojowa - przejawy zaburzeń analizy i syntezy wzrokowej, słuchowej, przestrzennej, artykulacyjnej.
Metody pracy kompensacyjno-korekcyjnej - przegląd i analiza, sposoby doboru.
Formy i metody diagnozy w zakresie dysleksji.
Specyfika postępowania diagnostycznego i terapeutyczno-edukacyjnego – studium przypadków. Diagnoza i oddziaływanie pedagogiczne, przedstawienie przykładowych scenariuszy zajęć.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- zna teoretyczne podstawy terapii pedagogicznej
- zna przyczyny, skutki i sposoby diagnozowania zaburzeń rozwojowych na podłożu dysleksji
- zna objawy zaburzeń analizy i syntezy wzrokowej, słuchowej, przestrzennej, artykulacyjnej
- zna metody pracy kompensacyjno-korekcyjnej.
UMIEJETNOŚCI:
- potrafi rozpoznać zaburzenia na podłożu dysleksji
- potrafi dokonać wstępnej diagnozy zaburzeń na podłożu dysleksji
- potrafi dobrać metody pracy korekcyjno-kompensacyjnej, właściwe do rodzaju trudności edukacyjnych dziecka
- potrafi zaplanować zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
- potrafi ocenić postępy edukacyjne dziecka.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- w sposób konstruktywny rozwiązuje problemy w interakcjach społecznych
- uczestniczy w pracy zespołowej.
Kryteria oceniania
Konwersatorium, prezentacje. Ocena na podstawie aktywności w trakcie ćwiczeń (praca w grupie, realizacja zadań warsztatowych), refleksje uczestników warsztatów.
Literatura
Trudności w pisaniu u dzieci / Marta Bogdanowicz. – Gdańsk : UG, 1984
Uczeń z dysleksją w szkole : poradnik nie tylko dla polonistów / Marta Bogdanowicz, Anna Andryjanek ; Gdynia : Operon, 2004
Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu : poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych / Krystyna Grabałowska Toruń : Dom Organizatora,
1996
Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju : ćwiczenia i zabawy do wykorzystania w
pracy dydaktyczno-terapeutycznej dla nauczycieli i terapeutów pracujących z dziećmi o specyficznych potrzebach edukacyjnych / Anna
Franczyk, Katarzyna Krajewska. – Kraków : Impuls, 2003.
Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu / Ewa Garniewicz. Toruń : Adam Marszałek,1995
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: