Teoretyczne podstawy terapii pedagogicznej SP-TPT
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020Zn:
Pojęcie, cele, zadania, zasady, przedmiot i podmiot oddziaływań terapii pedagogicznej. Specyfika procesu terapeutyczno-wychowawczego. Zwykłe a specyficzne trudności w uczeniu się czytania, pisania i liczenia (ICD10, DSM V). Rodzaje oddziaływań terapeutycznych wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania, pisania i liczenia: korekcja, kompensacja, usprawnianie, dynamizowanie (budowanie i wzmacnianie motywacji), terapia podtrzymująca. Podstawowe założenia koncepcyjne w pracy nauczyciela – terapeuty pedagogicznego Wybrane teorie dysleksji i ich implikacje praktyczne dla diagnozy, interpretacji wyników oraz terapii. Wybrane teorie specyficznych trudności w matematyce i ich implikacje praktyczne dla diagnozy, interpretacji wyników oraz terapii. |
W cyklu 2022Zn:
Pojęcie, cele, zadania, zasady, przedmiot i podmiot oddziaływań terapii pedagogicznej. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2020Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
-ma uporządkowaną wiedzę z zakresu podstaw pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej), w tym rozumie pojęcia, cele, zadania, zasady, przedmiot i podmiot oddziaływań terapii
- zna zasady korekcji i kompensacji jako oddziaływań terapeutycznych wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania, pisania oraz liczenia
- rozumie pojęcie: zwykłe i specyficzne trudności w uczeniu się
- zna obraz kliniczny i psychologiczny ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się oraz ma wiedzę o uczestnikach procesu terapeutycznego
- zna etiopatogenezę specyficznych trudności w uczeniu się
- zna psychologiczno-pedagogiczne aspekty pedagogiki korekcyjnej i oddziaływań terapeutycznych.
Umiejętności:
- potrafi analizować podstawy pedagogiki korekcyjnej, w tym: analizować i definiować pojęcie, cele, zadania, zasady, przedmiot i podmiot oddziaływań pedagogiki korekcyjnej; interpretować korekcję i kompensację jako oddziaływania terapeutyczne wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
- potrafi różnicować zwykłe i specyficzne trudności w uczeniu się
- potrafi analizować psychologiczno-pedagogiczne aspekty pedagogiki korekcyjnej i oddziaływań terapeutycznych.
Kompetencje społeczne:
- określa potrzeby w zakresie rozwoju osobistego i zawodowego.
Literatura
W cyklu 2020Zn:
1. Bogdanowicz, M. (2011). Ryzyko specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu: dysleksji, dysortografii i dysgrafii. Gdańsk: Harmonia Universalis. |
W cyklu 2022Zn:
Literatura podstawowa: 1. Bogdanowicz, M., Borkowska, A. (2011). Model rozpoznawania specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. W: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe. Część 1. Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej. s. 89-148. 2.Giermakowska, A. (2009). Terapia pedagogiczna. W: W. Pilecka i M. Rutkowski (red.), Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w drodze ku dorosłości. Kraków: Impuls. s. 438-452. 3. Kaja, B. (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska. 4. Oszwa, U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problemy diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 5. Palka, Z., Bujnowska, A. (red.). (2013). Kompetencje pedagoga specjalnego. Lublin: Wyd. UMCS. 6. Skałbania, B., Lewandowska-Kidoń, T. (2015). Terapia pedagogiczna w zarysie: teoria-praktyka-refleksja. Warszawa: WSP im. J. Korczaka. Literatura uzupełniająca: 1. Kulesza, E.M. (2016). Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2 do 6 lat. Warszawa: Wyd. Akademia Pedagogiki Specjalnej. |
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6ac5bcdafae54636b7a83f02f99d51c7%40thread.tacv2/conversations?groupId=c6f2c37b-9a78-4d80-81bc-185b612dea1e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY KSZTAŁCENIA Wykład - omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacja multimedialna NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 10 h Przygotowanie się do zajęć, lektury 10h Przygotowanie się do egzaminu 10h Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
W cyklu 2022Zn:
Metody kształcenia: wykład, prezentacja PP, film, dyskusja Ogólny nakład pracy - 30 godzin, w tym: 10 godz. - wykładów 12 godz. - lektury 3 godz. - przygotowanie się do egzaminu 1 ECTS |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: