Trening interpersonalny w szkole SP-TIS
Treści programowe
- Komunikacja interpersonalna (aktywne słuchanie, parafrazowanie, przekazywanie informacji zwrotnych, klaryfikacja.
- Budowanie zaufania w grupie, umiejętności rozpoznawania i kontrolowania emocji.
- Rozwiązywanie konfliktów, asertywność, granice w relacjach międzyludzkich, konflikty interpersonalne i międzygrupowe. Indywidualny styl rozwiązywania konfliktów i zarządzania konfliktem. Konflikty zakorzenione w kulturze.
- Radzenie sobie ze stresem, relaksacja i wizualizacja.
- Integracja grupowa. Ćwiczenia obniżające lęk i napięcie. Dzielenie się informacjami o sobie w bezpiecznych warunkach. Sformułowanie kontraktu grupowego.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ ka zna założenia treningu interpersonalnego: wie na czym polegają rozmowy, negocjacje oraz poziomy konfliktu, jak kontrolować swoje emocje i odczytywać je u innych osób, jak zaplanować i przeprowadzić negocjacje, zna i rozumie zagadnienie psychoedukacji oraz wsparcia psychospołecznego w grupie oraz środowisku szkolnym i poza szkolnym.
Student/ ka zna swoje zasoby (możliwości i ograniczenia).
Umiejętności
Student/ ka potrafi pracować w zespole: obserwuje, rozumie i interpretuje zachowania i postawy członków zespołu, rozumie samego siebie oraz rozmówców przez poszerzenie wiedzy i świadomości na temat umiejętności miękkich niezbędnych w komunikacji.
Student/ ka potrafi świadomie wykorzystać wiedzę w zakresie wsparcia informacyjnego, emocjonalno-społecznego.
Kompetencje społeczne
Student/ ka jest gotów do autorefleksji nad rozwojem zawodowym. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.
Student/ ka jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności. Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań.
Student/ ka odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań i podejmowania odpowiedzialności oraz wypełniania zobowiązań społecznych, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne i społeczne.
Student/ ka potrafi przyjąć odpowiedzialność za przygotowane i realizację zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny.
Ma przekonanie o skuteczności stosowania metodyk projektowych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: