Metodyka pracy z rodziną SP-TEM
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2023Zpod: | W cyklu 2022Zp: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna założenia systemowego ujęcia rodziny oraz modelu skoncentrowanego na rodzinie.
Zna założenia modelu społecznego wsparcia w środowisku, w którym funkcjonuje rodzina.
Zna specyfikę rodziny małego dziecka (jako środowiska wychowawczego), jej zadania i znaczenie.
Zna podstawowe zasady współpracy z rodziną uwzględniając przy tym, możliwości i potrzeby poszczególnych jej członków (matek, ojców, rodzeństwa).
Zna metody, techniki, narzędzia służące do rozpoznania potrzeb i zasobów rodzinnych.
Zna możliwości wykorzystywania zasobów rodzinnych oraz środowiska pozarodzinnego w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny.
Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia oceny relacji pomiędzy rodzicami a dzieckiem oraz środowiskiem pozarodzinnym.
Zna zasady budowania relacji pomiędzy rodzicami a dziećmi – prawidłowości i zakłócenia.
Zna i rozumie zagadnienie psychoedukacji oraz wsparcia psychopedagogicznego rodziców lub opiekunów dziecka z zagrożonym rozwojem, z zaburzeniami rozwojowymi, ze stwierdzoną niepełnosprawnością.
Zna standardy bycia z rodziną w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny, zgodnie z przyjętym modelem skoncentrowanym na rodzinie.
Posiada podstawową wiedzę dotyczącą procesów komunikacji interpersonalnej (w rodzinie).
Posiada wiedzę na temat mechanizmów transmisji oddziaływań rodzicielskich.
Wie, jak należy rozpoznawać i określać zasoby rodzinne, zna rozwiązania organizacyjne,
Zna modele funkcjonowania rodziny małego dziecka, w tym dziecka z zaburzeniami rozwojowymi w środowisku społecznym, adekwatnie do sytuacji w jakiej się znajduje.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać systemowe ujęcia rodziny oraz założenia modelu skoncentrowanego na rodzinie w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny.
Potrafi rozpoznawać potrzeby oraz zasoby rodzinne, zestawiać dane istotne dla przygotowania ekomapy rodziny i środowiska pozarodzinnego.
Potrafi znaleźć sposoby i drogi oddziaływań do zaspokajania potrzeb rodziny.
Potrafi wykorzystywać i rozwijać zasoby rodzinny w procesie diagnostyczno-terapeutycznym.
Potrafi organizować pracę w zespołach WWR, przy uwzględnianiu poszczególnych modeli współpracy, potrafi ocenić jakość organizacji pracy zespołu WWR, potrafi dostosowywać modele współpracy zespołu WWR do potrzeb dziecka i rodziny oraz ich środowiska pozarodzinnego.
Potrafi analizować sytuacje życia rodzin w powiązaniu z teoretycznym podejściem i uwarunkowaniami socjalno-bytowymi z uwzględnieniem potrzeb dziecka.
Posiada umiejętności w zakresie przekazywania informacji dotyczących profilu funkcjonalnego dziecka, wyników oceny funkcjonalnej oraz propozycji działań wspierających dziecko i rodzinę, określonych w indywidualnym planie wczesnego wspomagania rozwoju i wsparcia rodziny (IPWWR).
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy sytuacji wewnątrz rodziny oraz jej miejsca w środowisku.
Ma świadomość wartości podejmowania działań na rzecz zadań rodziny w zakresie kształtowania jej profilaktycznej, opiekuńczo- wychowawczej funkcji wobec dziecka.
Podmiotowo traktuje osoby doświadczające problemów w środowisku rodzinnym i poza rodzinnym.
Jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy z różnych obszarów dyscyplin. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.
Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka i wsparcia rodziny.
Potrafi współpracować ze specjalistami z zespołu diagnostyczno-rehabilitacyjnego oraz rodziną dziecka w zakresie opracowania profilu funkcjonalnego dziecka, ekomapy rodziny, oceny funkcjonalnej i IPWWR.
Potrafi przyjąć odpowiedzialność za przygotowane i prowadzone zajęcia z dzieckiem i rodziną.
Potrafi planować psychoedukację oraz wsparcie psychopedagogiczne rodziców i opiekunów dziecka z zagrożonym rozwojem.
Potrafi przyjąć odpowiedzialność za przygotowane i prowadzone zajęcia z dzieckiem i rodziną.
Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście koncepcji naukowych, udokumentowanych badaniach naukowych.
Obserwuje, rozumie i interpretuje zachowania i postawy członków rodziny wobec siebie oraz dziecka z niepełnosprawnością oraz zespołu WWR.
Kompetencje społeczne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: