Interwencja w kryzysie suicydalnym i zachowaniach autoagresywnych SP-SUI
1. Epidemiologia zachowań samobójczych
2. Typy samobójstw
3. Rodzaje samobójstw
4. Samookaleczenia jako jedna z miękkich form odebrania sobie życia
5. Rozpoznanie motywacji Pacjenta
6. Interwencja wobec dziecka/adolescenta w kryzysie samobójczym
7. Specyfika zachowań samobójczych wśród dzieci i młodzieży
8. Fakty i mity dotyczące samobójstw
9. Opisy przypadków z pracy własnej. Wybrane metody interwencji kryzysowej w pracy z osobą z grupy ryzyka.
10. Specyfika żałoby po śmierci samobójczej. Spotkanie z rodzinami po utracie suicydalnej – wskazówki.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023Ln: |
Efekty kształcenia
(Nazwa przedmiotu)
INTERWENCJA W KRYZYSIE SUICYDALNYM I ZACHOWANIACH AUTOAGRESYWNYCH
Symbol efektu EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedza
IDM_W1 Słuchacz posiada wiedzę na temat kryzysów wynikających z doświadczeń dziecka (w tym zaburzeń wynikających z sytuacji potencjalnie traumatycznych, jak przemoc, sytuacje okołorozwodowe etc., oraz zaburzeń wynikających z jednostek chorobowych) w kontekście zagrożeń samobójczych
IDM_W2 Słuchacz zna modele interwencji kryzysowej stosowane w suicydologii
IDM_W3 Absolwent zna podstawowe informacje z zakresu suicydologii
Umiejętności
IDM_U1 Słuchacz potrafi przeprowadzić interwencję wobec Klienta suicydalnego
IDM_U2 Słuchacz potrafi dokonać analizy sytuacji Pacjenta
IDM_U3 Słuchacz potrafi rozpoznać myśli rezygnacyjne od tendencji suicydalnych
Kompetencje społeczne
IDM_K1 Absolwent potrafi nawiązać kontakt z dzieckiem zagrożonym zamachem samobójczym
IDM_K2 Absolwent jest gotów określić ryzyko wystąpienia zamachu samobójczego na podstawie oznak na poziomie werbalnym oraz niewerbalnym
IDM_K3 Absolwent potrafi zastosować modele interwencji kryzysowej wobec Klienta zagrożonego samobójstwem w praktyce
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Epidemiologia zachowań samobójczych
2. Typy samobójstw
3. Rodzaje samobójstw
4. Samookaleczenia jako jedna z miękkich form odebrania sobie życia
5. Rozpoznanie motywacji Pacjenta
6. Interwencja wobec dziecka/adolescenta w kryzysie samobójczym
7. Specyfika zachowań samobójczych wśród dzieci i młodzieży
8. Fakty i mity dotyczące samobójstw
9. Opisy przypadków z pracy własnej. Wybrane metody interwencji kryzysowej w pracy z osobą z grupy ryzyka.
10. Specyfika żałoby po śmierci samobójczej. Spotkanie z rodzinami po utracie suicydalnej – wskazówki.
Kryteria oceniania
Krótka praca pisemna dotycząca refleksji na temat krótkiego filmu obejrzanego na zajęciach: Samobójstwa. Dlaczego jest ich tak dużo?
Literatura
Literatura obowiąkowa:
Spinoza, B., Wolter, J. J. R., Hume, D., & Kant, I. BRUNON HOŁYST: Suicydologia. Warszawa: Wydawnictwo Prawnicze „Le-xis-Nexis”, 2002, 1207 s.
Tłuczek, K. Andrzej Zwoliński, Samobójstwo jako problem osobisty i publiczny.
Kielan, A., & Olejniczak, D. (2018). Czynniki ryzyka oraz konsekwencje zachowań samobójczych z uwzględnieniem problematyki samobójstw dzieci i młodzieży. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 17(3), 9-26.
Uwagi
W cyklu 2022Ln:
Stosowane metody kształcenia: Nakład pracy osoby studiującej: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: