Socjoterapia SP-STR
·Pojęcie socjoterapii.
·Główne cele w socjoterapii.
·Pojęcie dysfunkcji społecznych.
·Metody terapeutyczne z nurtów : Gelstalt, Janova, Psychoanalityczny, nurt terapii humanistycznej i poznawczo-behawioralnej.
·Omówienie konieczności stosowania zasady reguł socjoterapii.
·Zarys wiedzy z zakresu całościowych zaburzeń społecznych dzieci i młodzieży niepełnosprawnej.
.Techniki pracy (ćwiczenia warsztatowe).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- zna definicje i elementy składowe socjoterapii
- zna podstawowe formy socjoterapii
- zna podstawowe metody terapeutyczne w socjoterapii
- zna metody diagnostyczne w socjoterapii
- zna zarys oddziaływania natury społecznej skierowane do dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych.
UMIEJĘTNOŚCI:
- posiada umiejętność efektywnego porozumiewania się w kontaktach z dziećmi i rodzicami
- powinien rozpoznać potrzeby rodzin dysfunkcyjnych
- potrafi rozpoznać dysfunkcje środowiskowe i w rodzinie
- posiada umiejętność określania i realizowania celów terapeutycznych
- posiada umiejętność porządkowania zajęć, organizować je i strukturalizować
- umie pisać plany pracy z uwzględnieniem metod form i potrzeb.
KOMPETENCJE SPOŁECZE:
- potrafi wyjaśnić, rozwinąć i przewidzieć zachowanie – interakcje
- lepiej komunikuje się ze środowiskiem społecznym
- efektywnie pokonuje problemy wykorzystując zdobytą wiedzę
- powinien umieć gwarantować bezpieczeństwo interpersonalne w grupie
- powinien być elastyczny w inicjatywie
- powinien umieć współdziałać z rodzina i placówkam.
Kryteria oceniania
W trakcie warsztatu wykorzystywane będą aktywne metody kształcenia, takie jak: diagnoza umiejętności, odgrywanie ról, ćwiczenia indywidualne, gry symulacyjne, zadania problemowe, dyskusje, wykłady. Ocena na podstawie aktywności, prezentacji publicznej.
Literatura
Czabała, Cz. (1997). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Geldard K., Geldard D. (2005): Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi, GWP, Gdańsk
Kratochvil, S. (2003). Podstawy psychoterapii. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
Piszczek, M. (2001). Równe szanse. Zajęcia terapeutyczno-edukacyjne dla dzieci w wieku 9-11 lat z rodzin dysfunkcyjnych. Warszawa: Wydawnictwo „Seventh Sea”.
Schlack, T. (2003). Socjoterapia. O możliwościach pracy z „klasą” w klasie, Profilaktyk, nr 1, 2003, s. 11-17
Sikorski, W. (1999). Rysunek jako pozawerbalna technika diagnostyczno – terapeutyczna. Gestalt, 6, 3-9
De Bono E. ( 1994). Naucz swoje dziecko myśleć. Warszawa ISBN
Sawicka K. (2007). Socjoterapia. Warszawa CMPP
Strzemieczny J. (1988): Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci w wieku szkolnym, w: J. Strzemieczny (red.), Zajęcia socjoterapeutyczne, s. 5-51, Polskie Towarzystwo Psychologiczne. Ośrodek Rozwoju Umiejętności Wychowawczych, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: