Dydaktyka specjalna SP-SPJ
Dydaktyka specjalna jako nauka teoretyczna i empiryczna. Podział dydaktyki specjalnej.
Dydaktyka specjalna w kontekście porównawczym i interdyscyplinarnym.
Neurodydaktyka- neurologiczne podstawy funkcjonowania intelektualnego i kształcenia spe-cjalnego.
Dydaktyka specjalna w kontekście tematycznym i metodologicznym dydaktyki ogólnej i peda-gogiki specjalnej, psychologii, socjologii, pedeutologii. Psychologia różnic indywidualnych jako przesłanka dydaktyki specjalnej.
Dydaktyka specjalna a humanistyczne koncepcje kształcenia i pedagogiczne standardy europejskie.
Koncepcje i systemy dydaktyczne kształcenia specjalnego.
Wzorce edukacyjne a dydaktyka specjalna.
Dydaktyka specjalna a metodyki nauczania na poszczególnych etapach edukacji.
Podział dydaktyki specjalnej.
Zasady, metody, proces kształcenia w aspekcie trudności związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Ewaluacja i efektywność w kształceniu specjalnym. Miejsce i rola dydaktyki specjalnej w szkolnictwie ogólnodostępnym.
Psychopedagogiczne metody wspomagania rozwoju dziecka i ucznia.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Lp: | W cyklu 2023Lpod: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
Zna i rozumie dydaktykę jako naukę teoretyczną i empiryczną, klasyfikacje dydaktyki specjalnej na dydaktyki szczegółowe, dydaktykę specjalną w kontekście porównawczym i interdyscyplinarnym,
Zna i rozumie koncepcje i systemy dydaktyczne kształcenia specjalnego,
Zna i rozumie organizację procesu kształcenia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; zasady, metody, proces kształcenia w aspekcie trudności związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi dzieci, zasady ewaluacji i efektywność podejmowanych działań edukacyjnych.
Umiejętności:
Potrafi projektować zajęcia edukacyjne, stosować niestandardowe rozwiązania konkretnych problemów z zakresu dydaktyki specjalnej,
Potrafi indywidualizować zadania, dostosowywać metody i treści nauczania do potrzeb dzieci i uczniów, zwiększać umiejętności poznawcze, kompetencje społeczne i integrację rówieśniczą,
Potrafi pracować w zespole, pełniąc w nim różne role, podejmować i wyznaczać zadania, planować i realizować złożone działania pedagogiczne.
Kompetencje społeczne:
Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością dydaktyczną,
Jest gotów do wykazywania cech refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej,
Jest gotów do samodoskonalenia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: