Metodyka zajęć rewalidacyjnych z uczniem z zaburzeniem ze spektrum autyzmu -1 SP-RZA
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2023Zn:
1. Podstawy prawne, zadania i zasady organizacji zajęć rewalidacyjnych w placówkach integracyjnych i ogólnodostępnych. |
W cyklu 2024Zn:
1. Podstawy prawne, zadania i zasady organizacji zajęć rewalidacyjnych w placówkach integracyjnych i ogólnodostępnych. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna w pogłębionym stopniu koncepcje rewalidacji uczniów z ASD oraz różnorodne uwarunkowania skuteczności podejmowanych oddziaływań
Zna merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu na różnych etapach kształcenia.
Umiejętności
Potrafi planować, realizować i dokonywać ewaluacji programu rewalidacji uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, prognozować przebieg i skutki planowanych działań, wykorzystując aktualną wiedzę psychologiczną i pedagogiczną oraz różnorodne metody, techniki i narzędzia w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne .
Potrafi projektować i przeprowadzać zajęcia rewalidacyjne dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu na różnych etapach kształcenia, dokonywać ewaluacji realizowanych zajęć, generować niestandardowe rozwiązania konkretnych problemów.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością rehabilitacyjną, edukacyjną, terapeutyczną, w tym: okazywać empatię dzieciom i uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy; rozwiązywać konflikty w klasie szkolnej i grupie wychowawczej; samodzielnie pogłębiać wiedzę pedagogicznej; podejmować współpracę z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.
Literatura
W cyklu 2023Zn:
Bowen M., Plimey L. (2012). Włączanie uczniów z autyzmem w środowisko szkolne. Warszawa: Fundacja Synapsis. Faherty, C. (2016). AUTYZM... CO TO DLA MNIE ZNACZY? Podręcznik z ćwiczeniami dla dzieci i dorosłych ze spektrum autyzmu. Kraków: WUJ. Grandin T. (2017). Autyzm a problemy natury sensorycznej. Gdańsk: Harmonia. Grandin T., Panek R. (2016). Mózg autystyczny. Podróż w głąb niezwykłych umysłów. Kraków: Copernicus Center Press. Howlin P., Baron-Cohen S., Hadwin J. (2012). Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu. Zeszyt dla nauczycieli i rodziców. Wydawnictwo Jak. Maas, V. (2005). Uczenie się przez zmysły. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Porter, J. (2016). Autyzm a czytanie ze zrozumieniem. Gdańsk: Harmonia. Stojanowski, J. (2020). TACY JESTEŚMY. Karty pracy dla dzieci z problemami w zachowaniu oraz trudnościami z wyrażaniem emocji. Gdańsk: Harmonia. Waligórska, A., Kucharczyk, S., Waligórski, M., Kuncewicz-Sosnowska, K., Kalisz, K. i Odom, S. (2019). Zintegrowany model terapii autyzmu opartej na dowodach – model National Professional Development Center on Autism Spectrum Disorders (NPDC). Psychiatria Polska, 53 (4), 753-770. (techniki o potwierdzonej skuteczności w kontekście edukacji szkolnej podstawowej i ponadpodstawowej) Winczura B. (2008). Dziecko z autyzmem. Terapia deficytów poznawczych a teoria umysłu. Kraków: Impuls. |
W cyklu 2024Zn:
Bowen M., Plimey L. (2012). Włączanie uczniów z autyzmem w środowisko szkolne. Warszawa: Fundacja Synapsis. Faherty, C. (2016). AUTYZM... CO TO DLA MNIE ZNACZY? Podręcznik z ćwiczeniami dla dzieci i dorosłych ze spektrum autyzmu. Kraków: WUJ. Grandin T. (2017). Autyzm a problemy natury sensorycznej. Gdańsk: Harmonia. Grandin T., Panek R. (2016). Mózg autystyczny. Podróż w głąb niezwykłych umysłów. Kraków: Copernicus Center Press. Howlin P., Baron-Cohen S., Hadwin J. (2012). Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu. Zeszyt dla nauczycieli i rodziców. Wydawnictwo Jak. Maas, V. (2005). Uczenie się przez zmysły. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Porter, J. (2016). Autyzm a czytanie ze zrozumieniem. Gdańsk: Harmonia. Stojanowski, J. (2020). TACY JESTEŚMY. Karty pracy dla dzieci z problemami w zachowaniu oraz trudnościami z wyrażaniem emocji. Gdańsk: Harmonia. Waligórska, A., Kucharczyk, S., Waligórski, M., Kuncewicz-Sosnowska, K., Kalisz, K. i Odom, S. (2019). Zintegrowany model terapii autyzmu opartej na dowodach – model National Professional Development Center on Autism Spectrum Disorders (NPDC). Psychiatria Polska, 53 (4), 753-770. (techniki o potwierdzonej skuteczności w kontekście edukacji szkolnej podstawowej i ponadpodstawowej) Winczura B. (2008). Dziecko z autyzmem. Terapia deficytów poznawczych a teoria umysłu. Kraków: Impuls. |
Uwagi
W cyklu 2023Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: Rozmowa kierowana, pogadanka; działania praktyczne. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - 30 godz. Przygotowanie do zajęć - 20 godz. Liczba punktów ECTS - 2 |
W cyklu 2024Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: Rozmowa kierowana, pogadanka; działania praktyczne. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - 30 godz. Przygotowanie do zajęć - 20 godz. Liczba punktów ECTS - 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: