Rehabilitacja wzroku małego dziecka SP-RWM1
1. Założenia stymulowania widzenia.
2. Proces stymulowania widzenia wg etapów rozwoju widzenia.
3. Znaczenie okresu krytycznego i strefy najbliższego rozwoju w odniesieniu do wspomagania rozwoju widzenia.
4. Rodzaje pomocy wykorzystywanych do stymulowania i usprawniania widzenia.
5. Szczególne warunki stymulowania widzenia dzieci z niesprawnością złożoną.
6. Wybrane formy oddziaływań usprawniających widzenie, dobór odpowiednich metod usprawniania widzenia małych dzieci do potrzeb dzieci z rozmaitymi zaburzeniami.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2019Z: |
Efekty kształcenia
PC_W08 Potrafi scharakteryzować techniki wspomagające komunikację osoby dorosłej z dzieckiem z dysfunkcją wzroku będącym na przedsłownym etapie rozwoju.
PC_W12 Potrafi wskazać oraz scharakteryzować podstawy programowe MEN dotyczące wychowania i edukacji dzieci z dysfunkcją wzroku w wieku przedszkolnym.
PC_W12 Potrafi wymienić i omówić elementy organizacji pracy w przedszkolu specjalnym dla dzieci z dysfunkcją wzroku.
PC_W06Potrafi scharakteryzować specyfikę rozwoju poznawczego, językowego, motorycznego, emocjonalnego, społecznego dziecka z dysfunkcją wzroku w wieku przedszkolnym.
PC_W19 Potrafi wymienić i opisać zasady, metody i formy organizacji procesu dydaktycznego w grupach przedszkolnych dla dzieci z dysfunkcją wzroku.
PC_W04 Potrafi wymienić zasady doboru i adaptacji pomocy dydaktycznych dla dzieci z dysfunkcją wzroku w wieku przedszkolnym.
PC_W04 Potrafi wymienić i opisać wybrane metody, programy terapeutyczne wykorzystywane w pracy z dziećmi z dysfunkcją wzroku w wieku przedszkolnym.
PC_U10 Potrafi opracować poprawny merytorycznie rozkład materiału zajęć dydaktycznych w przedszkolu (tygodniowy, miesięczny).
PC_U10 Potrafi w sposób metodycznie poprawny zaplanować zajęcia dydaktyczne dla dzieci z dysfunkcja wzroku w wieku przedszkolnym.
PC_U09 Potrafi dokonać oceny poprawności wykonania oraz przydatności pomocy dydaktycznej do pracy z dzieckiem z dysfunkcją wzroku.
PC_U09 Potrafi zaprojektować i wykonać pomoc dydaktyczną przeznaczoną dla dziecka z dysfunkcją wzroku w wieku 3-6 lat.
PC_K04 Jest wrażliwy i otwarty na potrzeby małego dziecka z dysfunkcją wzroku.
PC_K07 Efektywnie współpracuje w mniejszej grupie podczas zajęć warsztatowych .
Literatura
Białoskórska, J. (1997). Diagnoza i usprawnianie funkcjonowania wzrokowego w pierwszym roku życia dziecka. W: Rewalidacja nr 1, Warszawa, CentrumMetodyczne Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej MEN.
Czerwińska, K. (2006). Wpływ stymulacji na rozwój widzenia u dzieci z niepełnosprawnością wzrokową pochodzenia mózgowego w wieku 0-6 lat. W: Człowiek, niepełnosprawność, społeczeństwo, nr 2 (4) 2006. Warszawa,
APS.
Fellows, R.R, Leguire, L.E, Rogers, G.L, Brenner, D.L. (1991). Teoretyczne założenia stymulowania wzroku. Materiały Tyflologiczne nr 7, Warszawa, PZN.
Smoleń, H. (2000). Rozwijanie umiejętności widzenia z wykorzystaniem podświetlanego stolika. W: Walczak, G. (red) – Metody i formy wczesnej rehabilitacji dzieci z uszkodzonym wzrokiem (wybrane zagadnienia). Warszawa, WSPS.
Walczak, G. (1998). Stymulacja umiejętności widzenia słabo widzących dzieci w wieku 0-3 roku życia. Poradnik. Warszawa, WSiP.
Walkiewicz, M. (2002). Funkcjonalna ocena wzroku i proces wspomagania rozwoju widzenia u dzieci słabo widzących. Warszawa, APS.
Walkiewicz, M. (2005). Model programu wspomagania rozwoju widzenia dzieci z zaburzeniami widzenia. W: Szkoła specjalna nr 2/2005, Warszawa, APS.
Walkiewicz, M. (2000). Program Lilli i Gogo. Na podstawie instrukcji Autorki – Gertrude Jaritz i własnych doświadczeń. W: Walczak, G. (red) – Metody i Formy wczesnej rehabilitacji dzieci z uszkodzonym wzrokiem (wybrane zagadnienia). Warszawa, WSPS.
Walkiewicz – Krutak, M. (2008). Usprawnianie widzenia małych dzieci słabowidzących. W: Szkoła Specjalna nr 1/2008, Warszawa, APS.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: