Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym SP-RPS
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020Zn:
1. Sylwetka rozwojowa dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnym wieku szkolnym. Rozwój fizyczny i motoryczny, rozwój procesów poznawczych, rozwój społeczno-emocjonalny i moralny. Lateralizacja, kształtowanie się stronności ciała, modele lateralizacji. 2. Zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka. Typy zabaw. Rola osób dorosłych w aktywności zabawowej dziecka. 3. Zasady, metody i formy pracy opiekuńczo-wychowawczej z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Poszanowanie godności dziecka. 4. Adaptacja dziecka w przedszkolu i w szkole. Przygotowanie dziecka do nauki w szkole. Obowiązek szkolny. Samodzielność i niesamodzielność dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Uspołecznienie dziecka, dziecko w grupie rówieśniczej. Pozycja społeczna dziecka w grupie. Koleżeństwo i przyjaźń. Konflikty między dziećmi. 5. Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi w przedszkolu i w szkole. Wychowanie do zgodnego współdziałania z rówieśnikami i dorosłymi. Rozwijanie u dzieci umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji. Kształtowanie u dzieci umiejętności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Kształtowanie odporności emocjonalnej. 6. Dojrzałość szkolna. Pojęcie, składniki, diagnozowanie. Kontrowersje. 7. Bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu, szkole i poza ich terenem (zajęcia terenowe, wycieczki). Ochrona zdrowia dziecka. Edukacja dla bezpieczeństwa – dbałość o bezpieczeństwo własne oraz innych. 8. Współpraca przedszkola i szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami dzieci. |
W cyklu 2021Zn:
1. Sylwetka rozwojowa dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnym wieku szkolnym. Rozwój fizyczny i motoryczny, rozwój procesów poznawczych, rozwój społeczno-emocjonalny i moralny. Lateralizacja, kształtowanie się stronności ciała, modele lateralizacji. 2. Zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka. Typy zabaw. Rola osób dorosłych w aktywności zabawowej dziecka. 3. Zasady, metody i formy pracy opiekuńczo-wychowawczej z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Poszanowanie godności dziecka. 4. Adaptacja dziecka w przedszkolu i w szkole. Przygotowanie dziecka do nauki w szkole. Obowiązek szkolny. Samodzielność i niesamodzielność dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Uspołecznienie dziecka, dziecko w grupie rówieśniczej. Pozycja społeczna dziecka w grupie. Koleżeństwo i przyjaźń. Konflikty między dziećmi. 5. Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi w przedszkolu i w szkole. Wychowanie do zgodnego współdziałania z rówieśnikami i dorosłymi. Rozwijanie u dzieci umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji. Kształtowanie u dzieci umiejętności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Kształtowanie odporności emocjonalnej. 6. Dojrzałość szkolna. Pojęcie, składniki, diagnozowanie. Kontrowersje. 7. Bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu, szkole i poza ich terenem (zajęcia terenowe, wycieczki). Ochrona zdrowia dziecka. Edukacja dla bezpieczeństwa – dbałość o bezpieczeństwo własne oraz innych. 8. Współpraca przedszkola i szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami dzieci. |
W cyklu 2021Ln:
1. Sylwetka rozwojowa dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnym wieku szkolnym. Rozwój fizyczny i motoryczny, rozwój procesów poznawczych, rozwój społeczno-emocjonalny i moralny. Lateralizacja, kształtowanie się stronności ciała, modele lateralizacji. 2. Zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka. Typy zabaw. Rola osób dorosłych w aktywności zabawowej dziecka. 3. Zasady, metody i formy pracy opiekuńczo-wychowawczej z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Poszanowanie godności dziecka. 4. Adaptacja dziecka w przedszkolu i w szkole. Przygotowanie dziecka do nauki w szkole. Obowiązek szkolny. Samodzielność i niesamodzielność dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Uspołecznienie dziecka, dziecko w grupie rówieśniczej. Pozycja społeczna dziecka w grupie. Koleżeństwo i przyjaźń. Konflikty między dziećmi. 5. Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi w przedszkolu i w szkole. Wychowanie do zgodnego współdziałania z rówieśnikami i dorosłymi. Rozwijanie u dzieci umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji. Kształtowanie u dzieci umiejętności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Kształtowanie odporności emocjonalnej. 6. Dojrzałość szkolna. Pojęcie, składniki, diagnozowanie. Kontrowersje. 7. Bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu, szkole i poza ich terenem (zajęcia terenowe, wycieczki). Ochrona zdrowia dziecka. Edukacja dla bezpieczeństwa – dbałość o bezpieczeństwo własne oraz innych. 8. Współpraca przedszkola i szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami dzieci. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2018L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- charakteryzuje funkcjonowanie dziecka - poznawcze, emocjonalne, społeczne – w okresie przedszkolnym i szkolnym (w tym znajomość zadań rozwojowych dotyczących komunikacji i rozwoju językowego dla każdego wieku)
- zna podstawowe pojęcia psychologii wychowawczej (np. wychowanie, proces wychowawczy, socjalizacja oraz edukacja, kształcenie, nauczanie).
UMIEJĘTNOŚCI:
- stosuje wiedzę dotyczącą prawidłowości psychologicznych do analizy różnych aspektów pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym i szkolnym oraz wychowawcami (rodzicami, nauczycielami)
- formułuje wnioski praktyczne.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- wykazuje wrażliwość na potrzeby dziecka.
Literatura
W cyklu 2020Zn:
Gruszczyk-Kolczyńska, E./Zielińska, E. (2012). Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Kraków: Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola. Janiszewska, B. (2011). Mam 6 lat i idę do szkoły. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: Seventh Sea. Karbowniczek, J./Kwaśniewska, M./ Surma, B. (2011). Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką. Kraków: Wydawnictwo WAM. Klus-Stańska, D./Szczepska-Pustkowska, M. (red.). Pedagogika wczesnoszkolna: dyskursy, problemy, rozwiązania / red. nauk. [et al.]. . Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Klus-Stańska, D./Nowicka, M. (2014). Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Gdańsk: Harmonia Universalis. Klim-Klimaszewska, A. (2011). Pedagogika przedszkolna: nowa podstawa programowa. Warszawa: Instytut Wydawniczy Erica. Kowalik, S. (red.). Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kruszko, K. (2010). Pedagogiczne aspekty bezpieczeństwa dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Matczak, A. (2003). Zarys psychologii rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Pamuła, M. (2009). Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. |
W cyklu 2021Zn:
Gruszczyk-Kolczyńska, E./Zielińska, E. (2012). Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Kraków: Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola. Janiszewska, B. (2011). Mam 6 lat i idę do szkoły. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: Seventh Sea. Karbowniczek, J./Kwaśniewska, M./ Surma, B. (2011). Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką. Kraków: Wydawnictwo WAM. Klus-Stańska, D./Szczepska-Pustkowska, M. (red.). Pedagogika wczesnoszkolna: dyskursy, problemy, rozwiązania / red. nauk. [et al.]. . Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Klus-Stańska, D./Nowicka, M. (2014). Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Gdańsk: Harmonia Universalis. Klim-Klimaszewska, A. (2011). Pedagogika przedszkolna: nowa podstawa programowa. Warszawa: Instytut Wydawniczy Erica. Kowalik, S. (red.). Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kruszko, K. (2010). Pedagogiczne aspekty bezpieczeństwa dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Matczak, A. (2003). Zarys psychologii rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Pamuła, M. (2009). Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. |
W cyklu 2021Ln:
Gruszczyk-Kolczyńska, E./Zielińska, E. (2012). Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Kraków: Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola. Janiszewska, B. (2011). Mam 6 lat i idę do szkoły. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: Seventh Sea. Karbowniczek, J./Kwaśniewska, M./ Surma, B. (2011). Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką. Kraków: Wydawnictwo WAM. Klus-Stańska, D./Szczepska-Pustkowska, M. (red.). Pedagogika wczesnoszkolna: dyskursy, problemy, rozwiązania / red. nauk. [et al.]. . Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Klus-Stańska, D./Nowicka, M. (2014). Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Gdańsk: Harmonia Universalis. Klim-Klimaszewska, A. (2011). Pedagogika przedszkolna: nowa podstawa programowa. Warszawa: Instytut Wydawniczy Erica. Kowalik, S. (red.). Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kruszko, K. (2010). Pedagogiczne aspekty bezpieczeństwa dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Matczak, A. (2003). Zarys psychologii rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Pamuła, M. (2009). Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. |
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja Liczba punktów ECTS - 4 |
W cyklu 2021Zn:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja Liczba punktów ECTS - 4 |
W cyklu 2021Ln:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja Liczba punktów ECTS - 4 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: