Interwencja w kryzysie rozwodu/rozstania rodziców SP-ROZ
1. Rozwód jako przykład kryzysu sytuacyjnego w środowisku rodzinnym
- rodzaje objawów i zaburzeń zachowania u dzieci w kryzysie okołorozwodowych
- przyczyny stresu u rodziców w sytuacji okołorozwodowej oraz jak im przeciwdziałać
- konsekwencje doświadczenia rozpadu rodziny w perspektywie normy rozwojowej, stylu przywiązania, dobrostanu psychicznego
- przyczyny i objawy alienacji rodzicielskiej
- konflikt lojalnościowy u dzieci – objawy
- syndrom dorosłego dziecka z domu dysfunkcyjnego (DDD)
2. Potrzeby małoletnich dzieci, a rozwód
- dzieci w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym
- dzieci w wieku wczesnoszkolnym
- dzieci w okresie adolescencji
3. Postępowanie sądowe w sprawach rodzinnych – zagadnienia psychologiczne
- sprawy rozwodowe
- ustalenie miejsca pobytu i zakresu opieki nad dziećmi, różne modele opieki, zalety i wyzwania opieki naprzemiennej
- sprawy alimentacyjne
4. Procedury diagnostyczne w sytuacjach okołorozwodowych
- diagnoza stylów, metod, kompetencji wychowawczych rodziców
- diagnoza biegłego sądowego, diagnoza w Opiniodawczym Zespole Sądowych Specjalistów
5. Wsparcie rodziców w sytuacjach konfliktowych wynikających z rozwodu
- mediacje okołorozwodowe
- tworzenie planów wychowawczych
- ustalenie zakresu obowiązków rodzicielskich po rozwodzie
6. Alienacja rodzicielska i jej przeciwdziałanie
- procedura kontaktów rodzicielskich jako metoda odbudowania zerwanej relacji pomiędzy rodzicem, a dzieckiem w wyniku alienacji rodzicielskiej
7. Wskazówki praktyczne dla rodziców rozwodzących się
- dzieci w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym
- dzieci w wieku wczesnoszkolnym
- dzieci w okresie adolescencji
8. Wsparcie psychologiczne rodziców w kryzysie okołorozwodowym
- rozpad związku z perspektywy etapów żałoby
9. Wsparcie psychologiczne dzieci i młodzieży w kryzysie okołorozwodowym z uwzględnieniem potrzeb psychologicznych i wieku małoletnich
10. Wyzwania etyczne związane z pomocą rodzicom w kryzysie okołorozwodowym – problemy związane z zachowaniem bezstronności
W cyklu 2022Zn:
1.Rozwód jako przykład kryzysu sytuacyjnego w środowisku rodzinnym |
W cyklu 2023Zn:
1. Rozwód jako przykład kryzysu sytuacyjnego w środowisku rodzinnym 2. Potrzeby małoletnich dzieci, a rozwód 3. Postępowania sądowe w sprawach rodzinnych – zagadnienia psychologiczne 4. Procedury diagnostyczne w sytuacjach okołorozwodowych 5. Wsparcie rodziców w sytuacjach konfliktowych wynikających z rozwodu 6. Zaburzenia w relacji dziecka z jednym z rodziców 7. Wskazówki praktyczne dla rodziców rozwodzących się 8. Wsparcie psychologiczne rodziców w kryzysie okołorozwodowym 9. Wsparcie psychologiczne dzieci i młodzieży w kryzysie okołorozwodowym z uwzględnieniem potrzeb psychologicznych i wieku małoletnich 10. Wyzwania etyczne związane z pomocą rodzicom w kryzysie okołorozwodowym – problemy związane z zachowaniem bezstronności |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2021Ln: |
Efekty kształcenia
(Nazwa przedmiotu)
INTERWENCJA W KRYZYSIE ROZWODU/ROZSTANIA RODZICÓW
Symbol efektu EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedza
IDM_W4 Słuchacz ma wiedzę na temat rozwodu z perspektywy kryzysu sytuacyjnego w środowisku rodzinnym oraz potencjalnych konsekwencji doświadczenia rozwodu w obszarze rozwoju psychospołecznego dziecka
IDM_W3 Absolwent zna podstawowe i najczęściej powtarzające się błędy popełniane przez rodziców w sytuacji okołorozwodowej
IDM_W5 Słuchacz wie jak wspierać dzieci i młodzież w sytuacjach okołorozwodowych; z uwzględnieniem potrzeb dzieci w różnym wieku – przedszkolnym, wczesnoszkolnym, nastoletnim
IDM_W2 Słuchacz ma podstawową wiedzę o przebiegu procesów rozwodowych, ustalania zakresu opieki i kontaktów nad małoletnimi dziećmi, alimentacji
IDM_W5 Słuchacz zna podstawowe techniki diagnostyczne i procedury podejmowane przez Opiniodawcze Zespoły Specjalistów Sądowych w ramach diagnozy systemu rodzinnego
IDM_W5 Słuchacz zna objawy alienacji rodzicielskiej oraz wie jak przebiega procedura kontaktów rodzicielskich
IDM_W5 Słuchacz ma podstawową wiedzę o procedurze mediacji prowadzonych w sytuacjach okołorozwodowych
Umiejętności
IDM_U1 Słuchacz potrafi ocenić i rozpoznać zachowanie dziecka związane z kryzysem okołorozwodowym rodziców
IDM_U4 Absolwent potrafi udzielić rodzicom wskazówek co do postępowania z dzieckiem w sytuacji okołorozwodowej (dostosowanych do wieku i okresu rozwojowego dziecka)
IDM_U3 Absolwent potrafi sporządzić z rodzicem/rodzicami plan wychowawczy oraz ustalić z rodzicami zakres obowiązków rodzicielskich po rozwodzie rodziców
IDM_U5 Słuchacz potrafi udzielić wsparcia rodzicom znajdującym się w kryzysie okołorozwodowym oraz potrafi dostosować formy pomocy do potrzeb rodziców
IDM_U5 Słuchacz potrafi udzielić wsparcia dziecku znajdującemu się w kryzysie okołorozwodowym
Kompetencje społeczne
IDM_K3 Słuchacz przestrzega zasad etyki dotyczących prowadzenia procedur diagnostycznych; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne;
IDM_K3 Absolwent jest świadomy zagrożeń związanych z problemem bezstronności w sytuacjach okołorozwodowych oraz potrafi im skutecznie przeciwdziałać
IDM_K4 Słuchacz ma zdolność do zaproponowania odpowiednich metod psychologicznych w diagnozie rodziny (style, metody, praktyki, kompetencje wychowawcze) oraz zdolność do stosowania odpowiednich metod wsparcia rodzica i dziecka znajdujących się w kryzysie okołorozwodowej
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Rozwód jako przykład kryzysu sytuacyjnego w środowisku rodzinnym
- rodzaje objawów i zaburzeń zachowania u dzieci w kryzysie okołorozwodowych
- przyczyny stresu u rodziców w sytuacji okołorozwodowej oraz jak im przeciwdziałać
- konsekwencje doświadczenia rozpadu rodziny w perspektywie normy rozwojowej, stylu przywiązania, dobrostanu psychicznego
- przyczyny i objawy alienacji rodzicielskiej
- konflikt lojalnościowy u dzieci – objawy
- syndrom dorosłego dziecka z domu dysfunkcyjnego (DDD)
2. Potrzeby małoletnich dzieci, a rozwód
- dzieci w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym
- dzieci w wieku wczesnoszkolnym
- dzieci w okresie adolescencji
3. Postępowanie sądowe w sprawach rodzinnych – zagadnienia psychologiczne
- sprawy rozwodowe
- ustalenie miejsca pobytu i zakresu opieki nad dziećmi, różne modele opieki, zalety i wyzwania opieki naprzemiennej
- sprawy alimentacyjne
4. Procedury diagnostyczne w sytuacjach okołorozwodowych
- diagnoza stylów, metod, kompetencji wychowawczych rodziców
- diagnoza biegłego sądowego, diagnoza w Opiniodawczym Zespole Sądowych Specjalistów
5. Wsparcie rodziców w sytuacjach konfliktowych wynikających z rozwodu
- mediacje okołorozwodowe
- tworzenie planów wychowawczych
- ustalenie zakresu obowiązków rodzicielskich po rozwodzie
6. Alienacja rodzicielska i jej przeciwdziałanie
- procedura kontaktów rodzicielskich jako metoda odbudowania zerwanej relacji pomiędzy rodzicem, a dzieckiem w wyniku alienacji rodzicielskiej
7. Wskazówki praktyczne dla rodziców rozwodzących się
- dzieci w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym
- dzieci w wieku wczesnoszkolnym
- dzieci w okresie adolescencji
8. Wsparcie psychologiczne rodziców w kryzysie okołorozwodowym
- rozpad związku z perspektywy etapów żałoby
9. Wsparcie psychologiczne dzieci i młodzieży w kryzysie okołorozwodowym z uwzględnieniem potrzeb psychologicznych i wieku małoletnich
10. Wyzwania etyczne związane z pomocą rodzicom w kryzysie okołorozwodowym – problemy związane z zachowaniem bezstronności
Literatura
W cyklu 2022Zn:
Beisert, M. (2000). Rozwód. Proces radzenia sobie z kryzysem. Humaniora. |
W cyklu 2023Zn:
Beisert, M. (2000). Rozwód. Proces radzenia sobie z kryzysem. Humaniora. |
Uwagi
W cyklu 2022Zn:
Metody pracy podczas zajęć: Zaliczenie zajęć odbywa się na podstawie - obecności i aktywności na zajęciach. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: