Rozwój języka i mowy dziecka – wspieranie terapii specjalistycznej SP-RJM1
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018L: | W cyklu 2016Z: |
Efekty kształcenia
Situdent:
wie jak przebiega i od czego zależy rozwój języka i mowy dziecka
Umiejętności (max. 10)
potrafi określić czynniki warunkujące rozwój wybranych aspektów języka i mowy dziecka w określonym wieku i zaprojektować odpowiadająca im grę dydaktyczną
Kompetencje społeczne (max. 10)
ma przekonanie o sensie podejmowanych działań stymulujących rozwój języka i mowy dzieci
Literatura
1. Atys P., Emiluta-Rozya D, Mierzejewska H., Badania przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero- i sześcioletnich – Warszawa : WSPS, 1995
2. Brzezińska A. (red.) Czytanie i pisanie-nowy język dziecka WSiP, Warszawa 1987
3. Brzezińska A. Gotowość dzieci w wieku przedszkolnym do czytania i pisania Wyd. Nauk. UAM., Poznań 1987
4. Cieszyńska J., Nauka czytania krok po kroku: jak przeciwdziałać dysleksji, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2005
5. Cytowska B., Winczura B. (red. nauk.), Dziecko z zaburzeniami w rozwoju : konteksty diagnostyczne i terapeutyczne – Wyd. 2. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2006
6. Emiluta-Rozya D. Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym CMPP-P. MEN, Warszawa 1994
7. Franczyk A., Skarbiec nauczyciela–terapeuty (na bazie własnych doświadczeń z pracy terapeutycznej) czyli Od programu do realizacji : propozycje rozwiązań pracy terapeutycznej prowadzonej z dziećmi w wieku przedszkolnym o specyficznych i specjalnych potrzebach – Wyd. 2. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2006
8. GĄSOWSKA Teresa, PIETRZAK–STĘPOWSKA Zofia : Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu
i pisaniu. – Wyd. 3. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1994
9. Górniewicz E. Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu Wyd. ADAM MARSZAŁEK, Toruń 1994
10. Grabałowska K., Jastrząb., Mickiewicz J., Wojak M. Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu Dom Organizatora, Toruń 1944
11. Krasowicz G. Język, czytanie i dysleksja Ag. Wyd.-Handl. AD, Lublin 1997
12. Kurcz I. Język a reprezentacja świata w umyśle PWN, Warszawa 1987
13. Maurer A. red. Program kształtowania świadomości metafonologicznej dla dzieci przedszkolnych i szkolnych zeszyty 1,2,3 Wyd. Impuls, Kraków 1997
14. Molska (Olechowska) A. Zaburzenia mowy, czytania i pisania w: „Edukacja i Dialog” 9 Nr 102/1998, STO Warszawa 1998
15. Torneus M. i inni Rozmowy o języku. Zabawy i ćwiczenia UG ZLog., Gdańsk 1993
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: