Specyfika reagowania dzieci i młodzieży w kryzysie w zależności od okresu rozwojowego SP-REA
Celem kursu jest pokazanie specyfiki reagowania dzieci i młodzieży będących w kryzysie w zależności od okresu rozwojowego, a w szczególności :
1. Analiza psychologicznych mechanizmów odpowiedzialnych za przebieg reakcji na stres ostry, chroniczny i traumatyczny u dzieci w różnych momentach rozwojowych
2. Rozróżnienie kryzysów w rozwoju dziecka, w tym rozróżnienie sytuacji w życiu dziecka, które wybiegają poza kryzys rozwojowy.
3. Specyfika reakcji dziecka na stres w zależności od wieku
4. Rola rodziców oraz szkoły i rówieśników w radzeniu sobie z kryzysem i sytuacjami stresogennymi.
W cyklu 2023Zn:
Celem kursu jest pokazanie specyfiki reagowania dzieci i młodzieży będących w kryzysie w zależności od okresu rozwojowego, a w szczególności : 1. Analiza psychologicznych mechanizmów odpowiedzialnych za przebieg reakcji na stres związany ze skokiem rozwojowym, stres związany z nauką nowych umiejętności 2. Rozróżnienie kryzysów w rozwoju dziecka, w tym rozróżnienie sytuacji w życiu dziecka, które mają decydujący wpływ na prawidłowy rozwój. 3. Specyfika reakcji dziecka na stres w zależności od wieku 4. Rola rodziców oraz szkoły i rówieśników w radzeniu sobie z kryzysem i sytuacjami stresogennymi. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2022Zn: |
Efekty kształcenia
SPECYFIKA REAGOWANIA DZIECI I MŁODZIEŻY W KRYZYSIE W ZALEŻNOŚCI OD OKRESU ROZWOJOWEGO
Symbol efektu EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedza
Słuchacz posiada wiedzę na temat problemów wynikających z okresów rozwojowych dzieci i młodzieży
Słuchacz posiada wiedzę na temat obszarów kryzysów w rozwoju dziecka
Słuchacz posiada wiedzę na temat psychologicznych mechanizmów odpowiedzialnych za przebieg reakcji na stres ostry, chroniczny i traumatyczny u dzieci w różnych momentach rozwojowych
Słuchacz posiada wiedzę na temat reakcji dzieci na stres, w zależności od wieku.
Umiejętności
Znajomość sytuacji mogących wywołać reakcje charakterystyczne po doświadczeniu stresu traumatycznego u dzieci i młodzieży.
Rozpoznaje i diagnozuje typy kryzysów charakterystycznych dla danego okresu rozwojowego dzieci i młodzieży.
Potrafi określić sposób reagowania dzieci i młodzieży w kryzysie w zależności od danego okresu rozwojowego.
Kompetencje społeczne
Potrafi rozpoznać zachowania dziecka znajdującego się w kryzysie.
Jest gotów nawiązać kontakt z dzieckiem w sytuacji kryzysowej.
Potrafi pomóc dziecku i młodzieży będącej w sytuacji kryzysowej.
TREŚCI PROGRAMOWE
Celem kursu jest pokazanie specyfiki reagowania dzieci i młodzieży będących w kryzysie w zależności od okresu rozwojowego, a w szczególności :
1. Analiza psychologicznych mechanizmów odpowiedzialnych za przebieg reakcji na stres ostry, chroniczny i traumatyczny u dzieci w różnych momentach rozwojowych
2. Rozróżnienie kryzysów w rozwoju dziecka, w tym rozróżnienie sytuacji traumatycznych w życiu dziecka
3. Specyfika reakcji dziecka na stres w zależności od wieku
4. Rola rodziców oraz szkoły i rówieśników w radzeniu sobie z kryzysem i sytuacjami stresogennymi.
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność na zajęciach. Egzamin
Literatura
red. nauk. I. Grzegorzewska, L. Cierpiałkowska, A. Borkowska “Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży”, wyd. PWN, Warszawa 2020
Frances L. Ilg, Louise Bates Ames, Sidney M. Baker “Rozwój psychiczny dziecka” wyd GWP, Sopot 2022
Daniel J. Siegel, Tina Payne Bryson “Zintegrowany mózg - zintegrowane dziecko”
wyd. Rebis, Poznań 2013
Lise Eliot “Co tam się dzieje” wyd. Media Rodzina, Poznań 2003
W cyklu 2021Zn:
Literatura: |
W cyklu 2023Zn:
-Hay Dale F. (2021) , Rozwój emocjonalny od niemowlęctwa do dorastania . Difin - Sidney M. Baker , Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat. GWP - Szaffer Rudolph, ( 2014 ). Psychologia dziecka Wydawnictwo Naukowe PWN - Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L., Borkowska A. Psychologia Kliniczna Dzieci i Młodzieży. Wydawnistwo Naukowe PWN |
Uwagi
W cyklu 2021Zn:
Zaliczenie na ocenę |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: