Rozwój człowieka w biegu życia SP-RCB
Rodzaje zmian rozwojowych. Analiza porównawcza modeli zmiany rozwojowej. Modele przebiegu zmiany rozwojowej.
Podstawowe procesy determinujące zmianę rozwojową. Koncepcja okresów krytycznych, optymalnych i sensytywnych w rozwoju człowieka. Teoria L. Wygotskiego.
Kryteria podziału życia człowieka na etapy. Koncepcja zadań rozwojowych R. Havighursta. Charakterystyka zadań rozwojowych przypadających na poszczególne fazy życia.
Proces kształtowania się tożsamości człowieka w wybranych koncepcjach m.in. E. Eriksona, J. Marcii.
Wiek niemowlęcy i poniemowlęcy – charakterystyka przebiegu rozwoju w kontekście jego zagrożeń. Okres sensomotoryczny w ujęciu J. Piageta.
Wiek przedszkolny i szkolny – charakterystyka przebiegu rozwoju w kontekście jego zagrożeń.
Adolescencja – charakterystyka przebiegu rozwoju w kontekście jego zagrożeń.
Okres wczesnej, środkowej i późnej dorosłości – charakterystyka przebiegu rozwoju w kontekście jego zagrożeń
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- Słuchacz opisuje modele rozwoju: liniowy, stadialny, cykliczno-fazowy (charakteryzuje fazy w cyklu rozwoju, wyjaśnia znaczenie regresu i kryzysu w cyklu rozwoju)
- Słuchacz zna podstawowe założenia teoretyczne koncepcji strefy aktualnego i najbliższego rozwoju wg L. Wygotskiego
- Słuchacz zna podstawowe założenia teoretyczne koncepcji zadań rozwojowych wg R. Havighursta
- Słuchacz zna założenia wybranych koncepcji procesu kształtowania się tożsamości w cyklu życia
- Słuchacz posiada wiedzę na temat zmian rozwojowych przypadających na kolejne fazy życia (wiek niemowlęcy, poniemowlęcy, przedszkolny, szkolny, adolescencję, wczesną, środkową i późną dorosłość).
UMIEJĘTNOŚCI:
- Słuchacz potrafi zdefiniować pojęcie okresu krytycznego, optymalnego i sensytywnego w rozwoju człowieka.
Słuchacz potrafi scharakteryzować zadania rozwojowe przypadające na kolejne fazy życia odwołując się do teorii R. Havighursta
Słuchacz potrafi opisać kształtowanie się tożsamości w odwołaniu do wybranej koncepcji teoretycznej
Słuchacz potrafi scharakteryzować przebieg zmian rozwojowych w kolejnych fazach życia, odwołując się refleksyjnie do wybranych teoretycznych koncepcji
Słuchacz potrafi objaśnić zależności pomiędzy jednostkowym cyklem życia człowieka a szeroko rozumianym kontekstem kulturowo-społecznym
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Słuchacz wykazuje wrażliwość wobec szczególnej sytuacji psychologicznej człowieka w danej fazie cyklu życia
Literatura
Bee H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Brzezińska A. I. (red.) (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP.
Brzezińska A. (2005). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.) (2006). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Schaffer H. R. (2005). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Tyszkowa M. (2010). Rozwój jednostki w cyklu życia: teoria i metodologia badań. Poznań: PTPN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: