Metodyka wspomagania rozwoju dziecka w codziennych aktywnościach (RBM) SP-RBM
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Lp: | W cyklu 2024Lpod: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna założenia systemowego ujęcia rodziny oraz modelu skoncentrowanego na rodzinie.
Zna założenia modelu społecznego wsparcia w środowisku, w którym funkcjonuje rodzina.
Zna założenia programu opartego na wywiadzie na rutynach (RBI)
Zna podstawowe zasady współpracy z rodziną uwzględniając przy tym, możliwości i potrzeby poszczególnych jej członków (matek, ojców, rodzeństwa).
Zna metody, techniki, narzędzia służące do rozpoznania potrzeb i zasobów rodzinnych.
Zna możliwości wykorzystywania zasobów rodzinnych oraz środowiska pozarodzinnego w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny.
Umiejętności
Potrafi określać czynniki rozwoju i środowisko wychowawcze małego dziecka, niepełnosprawność i zagrożenie niepełnosprawnością, rodzaje niepełnosprawności u dzieci.
Potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce do zajęć stymulujących rozwój z dzieckiem w okresie wczesnego dzieciństwa i średniego dzieciństwa .
Potrafi organizować sytuacje dydaktyczne prowokujące do samo aktywności i twórczego poszukiwania rozwiązań edukacyjnych oraz wspierające rodziców i dzieci w samodzielności w zdobywaniu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, w tym umiejętności projektowania działań wspierających włączenie społeczne dziecka i rodziny.
Potrafi planować i stosować metody pedagogiczne we wczesnym wspomaganiu rozwoju.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do autorefleksji nad rozwojem zawodowym. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.
Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań. Podejmowania odpowiedzialności i wypełniania zobowiązań społecznych, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: