Psychologia kryzysu i interwencji kryzysowej SP-PYC
1. Ogólne wiadomości na temat kryzysu, interwencji kryzysowej i poradnictwa psychologicznego
2. Pojęcie i charakterystyka kryzysu psychologicznego.
3. Teorie kryzysu. Obszary kryzysów. Stany transkryzysowe.
4. Modele i metody interwencji kryzysowej. Ogólne idee, założenia, cele, zasady i etapy.
5. Zakres działań i kompetencje osób prowadzących interwencje kryzysowe.
6. Rozpoznanie i ocena kryzysu, intensywności i natężenia.
7. Ocena sposobu funkcjonowania dziecka i jego zasobów.
8. Interwencja wobec dziecka i systemu rodzinnego
W cyklu 2021Zn:
Tematyka zajęć: |
W cyklu 2022Zn:
Tematyka zajęć: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PSYCHOLOGIA KRYZYSU I INTERWENCJI KRYZYSOWEJ
EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedza
Słuchacz/ka zna wybrane teorie stresu/kryzysu i interwencji kryzysowej
Słuchacz zna modele interwencji kryzysowej i ich etapy
Absolwent zna podstawy wsparcia jednostki w kryzysie
Umiejętności
Słuchacz/ka potrafi przeprowadzić ocenę aktualnego stanu funkcjonowania dziecka/młodego człowieka w kryzysie
Potrafi określić zależności między czynnikami kryzysowymi a funkcjonowaniem dziecka/adolescenta
Potrafi stworzyć plan pomocy w kryzysie dzieci i młodzieży
Kompetencje społeczne
Posiada świadomość psychologicznych reguł i specyfiki kontaktu z dziećmi i młodzieżą w kryzysie psychologicznym;
Posiada przekonane o konieczności zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Posiada świadomość poziomu swoich umiejętności pomagania i radzenia sobie ze stresem zawodowym wynikającym z pracy z osobami w kryzysie i rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Ogólne wiadomości na temat kryzysu, interwencji kryzysowej i poradnictwa psychologicznego
2. Pojęcie i charakterystyka kryzysu psychologicznego.
3. Teorie kryzysu. Obszary kryzysów. Stany transkryzysowe.
4. Modele i metody interwencji kryzysowej. Ogólne idee, założenia, cele, zasady i etapy.
5. Zakres działań i kompetencje osób prowadzących interwencje kryzysowe.
6. Rozpoznanie i ocena kryzysu, intensywności i natężenia.
7. Ocena sposobu funkcjonowania dziecka i jego zasobów.
8. Interwencja wobec dziecka i systemu rodzinnego
Kryteria oceniania
Wykład konwersatoryjny, dyskusja, analiza studium przypadku.
Zaliczenie na podstawie praktycznego zastosowania wiedzy w studiach przypadków.
Literatura
Literatura podstawowa:
James, R. K., Gilliland B. E.(2004). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: PARPA
Kubacka-Jasiecka,D., Mudyń, K. (2005). Kryzys, interwencja i pomoc psychologiczna. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek
Literatura uzupełniająca:
Kubacka-Jasiecka, D., Lipowska-Teutsch, A. (red.), Oblicza kryzysu psychologicznego i pracy interwencyjnej, Kraków: Wydawnictwo ALL, 1997.
Kubacka - Jasiecka , D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne
Brudnik M., Interwencja kryzysowa w szkole – kryzys sytuacyjny, „Forum Oświatowe”, 2(43), 2010.
Greenstone J. L., Leviton S. C., Interwencja kryzysowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.
W cyklu 2021Zn:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022Zn:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2021Zn:
Na zaliczenie przedmiotu przedstawienie przykładu pomocy interwencyjnej wobec dziecka na przykładzie |
W cyklu 2022Zn:
Na zaliczenie przedmiotu przedstawienie przykładu pomocy interwencyjnej wobec dziecka na przykładzie |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: