Poradnictwo wychowawcze SP-PWY
Teoria temperamentu Thomas i Chess
Dlaczego warto modyfikować środowisko otaczające dziecko?
Podstawy behawioryzmu, (czym jest zachowanie, rodzaje warunkowania, wzmocnienia oraz kary behawioralne).
Analiza behawioralna według C. Sutton.
Pochwały i nagrody behawioralne.
Zasady.
Konsekwencje.
Radzenie sobie z wybuchem agresji impulsywnej dziecka.
Tworzenie systemów żetonowych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- słuchacz ma podstawową wiedzę na temat teorii temperamentu Thomasa i Chess
- rozumie dlaczego warto modyfikować środowisko otaczające dziecko.
- potrafi opisać podstawowe rodzaje warunkowania (klasyczne i sprawcze).
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi zastosować wzmocnienia oraz kary behawioralne w pracy z dzieckiem i młodzieżą
- analizuje poszczególne sytuacje zgodnie z zasadami analizy behawioralnej według C. Sutton
- potrafi nauczyć klienta stosować pochwały i nagrody behawioralne
- potrafi z klientem stworzyć procedurę radzenia sobie z agresją impulsywna dziecka.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- posiada świadomość specyfiki kontaktu z drugim człowiekiem w sytuacji pomagania i jest wrażliwy na znaczenie relacji interpersonalnej w procesie pomagania.
Kryteria oceniania
Praca pisemna
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Kołakowski, A., Pisula, A. (Sopot 2009). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne GWP.
Literatura uzupełniająca:
1. Kołakowski, A., Wolańczyk, T., Pisula A., Skotnicka M., Bryńska A. (Sopot 2006) ADHD Zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Przewodnik dla rodziców i wychowawców (wyd. 2). Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne GWP.
2. Strelau, J. (2010). Psychologia różnic indywidualnych (wyd. 2). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
3. Sutton, C. (1992). Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami u dzieci. Warszawa. Fundacja Synapsis.
4. Thomas, A., Chess, S., Birch, H. G. (1970).The Origin of Personality. Scientific American, 223, 102-109.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: