Podstawy wiedzy o wychowaniu i nauczaniu w szkole SP-PWN
Definiuje i omawia podstawowe pojęcia pedagogiczne, związane z jej dziedziną (działania edukacyjne, wychowanie, kształcenie, inkulturacja, opieka, socjalizacja, środowisko wychowawcze); wyjaśnia ich znaczenie; wskazuje konteksty ich występowania; charakteryzuje zachodzące pomiędzy nimi relacje.
Charakteryzuje proces i funkcje wychowania; Zna ramy duskursu pedagogicznego dotyczącego granic swobody i przymusu w wychowaniu. Zna główne stanowiska wskazujące na wartość wychowania i kształcenia opartego na dominacji i kontroli wychowawczej oraz - partnerstwa i swobody; podaje argumenty tych stanowisk; wskazuje ich obecność w praktyce pedagogicznej
Wymienia i omawia czynniki społeczno-kluturowe, stanowiące podstawy wychowania i kształcenia.W sposób uporządkowany omawia specyfikę oddziaływań wychowawczych w środowisku szkoły i rodziny;
Charakteryzuje przykładowe koncepcje dotyczące granic swobody i przymusu pedagogicznego w edukacji szkolnej oraz wychowaniu domowym.
Potrafi formułować elementarne interpretacje wybranych problemów wychowawczych i oświatowych, wykorzystując argumenty odwołujące się do różnorodnych perspektyw teoretycznych w pedagogice
Jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy wychowawczej szkoły.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Słuchacz posiada wiedzę na temat:
- współczesnych teorii dotyczących wychowania, uczenia się i nauczania oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów w optyce pedagogicznej.
- wychowania i kształcenia, w tym ich społeczno-kluturowych podstaw
- głównych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących
Słuchacz w zakresie umiejętności:
- potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji
Słuchacz w zakresie kompetencji społecznych:
- jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy wychowawczej szkoły.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: