Psychospołeczne uwarunkowania trudności związanych z realizacją zadań rozwojowych SP-PUT
1. Wprowadzenie w tematykę psychologii rozwojowej – uwzględnienie kryzysów rozwojowych i znaczenia wiedzy z tego zakresu dla poradnictwa
2. Zadania rozwojowe na różnych etapach rozwoju (koncepcja Havighurst
-pierwsze lata życia dziecka (tu: stworzenie skutecznego przywiązania)
-dziecko w wieku szkolnym (szkoła podstawowa, tu: nabycie umiejętności czytania i pisania)
-nastolatek (gimnazjum, tu: osiągnięcie niezależności uczuciowej od rodziców i innych osób dorosłych)
-wiek młodzieńczy (szkoła średnia):
-wkraczanie w dorosłość (okres studiów i/lub początki pracy zawodowej: osiągnięcie zdolności do miłości bez utraty poczucia własnej tożsamości)
-średnia i późna dorosłość (okres pełnej aktywności zawodowej/ odpowiedzialności społecznej/ obywatelskiej i dochodzenie do starości)
-wiek starzenia się
3. Źródła zadań rozwojowych
-dojrzewanie fizyczne/ naciski biologiczne związane z rozwojem fizycznym organizmu (zegar biologiczny)
-naciski społeczne, czyli kierowane w stronę jednostki oczekiwania zgodne z daną kulturą (zegar społeczny według którego oceniane jest tempo rozwoju jednostki)
-indywidualne aspiracje i wartości
4. Uwarunkowania podmiotowe /indywidualne/ trudności w realizacji zadań rozwojowych
-zdrowotne (tu: zły stan zdrowia, niski poziom rozwoju psychofizycznego)
-poznawcze i emocjonalne (tu: problemy adaptacyjne; niska odporność psychiczna)
-tożsamościowe (brak integracji osobowości/ nieukształtowane poczucie własnej tożsamości
-społeczne
-behawioralne
5. Uwarunkowania społeczne /środowiskowe/ trudności w realizacji zadań rozwojowych
-zła/ niesprzyjająca sytuacja ekonomiczna (tu: niekorzystne warunki materialno-bytowe, brak miejsca zamieszkania, stałego źródła dochodu)
-brak wsparcia ze strony najbliższego otoczenia (tu: błędy wychowawcze/ edukacyjne nauczycieli i/ lub rodziców; zaniedbanie, przemoc)
-sprzeczne wymagania (tu niemożność pogodzenia ról społecznych)
-niekorzystne rozwiązania systemowe (tu: brak korzystnych rozwiązań związanych z edukacją, działaniami prozdrowotnymi, rozwiązania prawne niesprzyjające realizacji wymogów rodzinnych/ zawodowych; brak wsparcia ze strony organizacji użyteczności publicznej: służby zdrowia, policji, opieki socjalnej)
-rosnąca złożoności zjawisk społecznych i zbyt szybkie zmiany cywilizacyjne (społeczeństwo medialne)
6. Praktyczne zastosowania wiedzy o normatywnych kryzysach rozwojowych oraz konsekwencjach niezrealizowania zadań rozwojowych
-kryzysy rozwojowe, powiązane z krytycznymi momentami biegu życia (kryzys jako wymóg i szansa rozwoju człowieka)
-współczesne odniesienia do koncepcji psychospołecznych stadiów rozwoju ego (Erikson), rozwoju w kontekście społecznym (Bronfenbrenner), więzy emocjonalnej (Bowlby)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2017Z: | W cyklu 2020Zn: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- potrafi scharakteryzować zadania rozwojowe w poszczególnych okresach rozwoju człowieka
- zna podstawowe trudności uwarunkowanych podmiotowo i społecznie w realizacji zadań rozwojowych.
UMIEJĘTNOŚCI:
- słuchacz potrafi zastosować wiedzę z zakresu psychologii rozwoju człowieka do analizy różnych aspektów pracy w ramach interwencji kryzysowej
- potrafi formułować wnioski praktyczne na podstawie posiadanej wiedzy z zakresu zadań rozwojowych i trudności w ich realizacji.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- dostrzega problemy etyczne w kontekście własnej pracy
- doceniania znaczenie nauk psychologicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi społecznych.
Kryteria oceniania
test sprawdzający wiadomości
Literatura
1. Kubacka-Jasiecka, D. (2008). Interwencja kryzysowa. W: H. Sęk (red.), Psychologia kliniczna. Tom 2 (s. 244-271). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
2. Kubacka-Jasiecka, D. (2008a). Interwencja kryzysowa z perspektywy psychosocjokulturowego paradygmatu kryzysu. W: D. Kubacka-Jasiecka i K. Mudyń (red.), Kryzys, interwencja i pomoc psychologiczna. Nowe ujęcia i możliwości (s. 146-175). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek
3. Sokołowska, E. (2015). Psychospołeczne uwarunkowania trudności związanych z realizacją zadań rozwojowych. W: Cz. Czabała i S. Kluczyńska, (red.) Poradnictwo psychologiczne (s. 45-81). Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: