Proces uczenia się - jak wspomagać rozwój dziecka. Mechanizmy uczenia się SP-PUS1
1. Wczesna interwencja a wczesne wspomaganie rozwoju - jako kompleksowa, skoordynowana pomoc dziecku i rodzinie- pojęcia, założenia, zadania i funkcje.
2. Rozwój prawidłowy a rozwój zakłócony- czynniki warunkujące rozwój dziecka oraz programy wczesnej stymulacji - INSITE.
3. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka - pomoc dziecku i rodzinie. Postawy rodziców, oczekiwania, potrzeby.
4 Wieloprofilowość oddziaływań stymulacyjnych w procesie wspomagania rozwój. Analiza sfer rozwoju: rozwój percepcyjno-motoryczny, poznawczy, komunikacja i emocjonalno-społeczny małego dziecka. Wzajemne uwarunkowania zaburzeń- profilaktyka pierwotna i wtórna.
5. Proces uczenia małego dziecka wieku 0-6 lat – mechanizmy uczenia w aspekcie teorii J. Piageta, L. Wygotskiego, M. Montessori. Modele wspomagania rozwoju w procesie uczenia.
6. Analiza faz rozwojowych dziecka oraz dobór strategii wspomagania w uczeniu.
7. Teoria inteligencji wielorakich Gardnera, Program Klucz do uczenia, Program Ruch dla Uczenia jako przykład budowania strategii zajęć wspomagających rozwój dziecka w warunkach domowych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza Sposób pomiaru
Student ma podstawową wiedzę na temat budowy i fizjologii narządu słuchu
Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę na temat przyczyn, rodzajów i stopni uszkodzenia słuchu
Student zna podstawowe wskaźniki subiektywnych i obiektywnych metod badań słuchu
Student ma podstawową wiedzę na temat różnic miedzy testami diagnostycznych a przesiewowymi badań słuchu
Student ma podstawową wiedzę na temat budowy i zastosowania implantów ślimakowych, a także na temat zasad kwalifikowania pacjentów do wszczepienia implantu ślimakowego
Student ma podstawową wiedzę na temat środków technicznych wspomagające słyszenie Ocena wypowiedzi pisemnej w trakcie zaliczenia/wypowiedzi ustnej w trakcie zajęć
Opracowanie pisemne na podstawie analizy literatury
Umiejętności
Student potrafi scharakteryzować uszkodzenie narządu słuchu uwzględniając przyczynę, czas wystąpienia wady, typ i stopień wady
Student potrafi dokonać diagnozy audiologicznej uszkodzenia narządu słuchu
Umie zinterpretować dane z audiogramu i na tej podstawie scharakteryzować uszkodzenie narządu słuchu
Student potrafi wykonać proste behawioralne badanie przesiewowe w celu ustalenia ewentualnej wady słuchu Ocena na podstawie obserwacji w trakcie symulacji /budowania projektu zadań
Ocena wykonanych prób diagnostycznych – analiza audiogramów
Kompetencje społeczne
Student rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji w zakresie metod diagnozy i terapii dziecka z wadą słuchu Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka
Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań Ocena na podstawie obserwacji w trakcie symulacji
Ocena postawy w wypowiedziach/ samodzielne wskazywanie przydatnej literatury
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: