Przygotowanie ucznia do nauki czytania i pisania SP-PUC
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020Zn:
Wieloaspektowość procesu czytania i pisania, psychofizjologiczne i lingwistyczne podstawy czytania i pisania. Gotowość do nauki czytania i pisania: aspekty psychomotoryczny, słownikowo- pojęciowy, emocjonalno-motywacyjny. Stadium wstępne i stadium kluczowe w nauce czytania i pisania. Umiejętność czytania i jej aspekty: techniczny, semantyczny, krytyczno-twórczy. Pomiar gotowości do nauki czytania i pisania, analiza narzędzi pomiaru, Pomiar poziomu umiejętności czytania, według takich kryteriów jak: technika czytania, tempo, biegłość, płynność, pomiar czytania ze zrozumieniem oraz krytyczno-twórczego czytania. Powstawanie litery w złożonym procesie neurofizjologicznym i metodycznym. |
W cyklu 2022Zn:
‒ Wieloaspektowość procesu czytania i pisania, psychofizjologiczne i lingwistyczne podstawy czytania i pisania. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2020Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
- zna i rozumie pojęcie czytania jako jednego z kluczowych zagadnień pedagogiki korekcyjnej oraz wyjaśnia różnorodne uwarunkowania tych procesów w strukturze poznawczej, psychomotorycznej, sensorycznej, semantycznej, krytyczno-twórczej, grafomotorycznej, motywacyjnej, słownikowo-pojęciowej
- zna strategie i etapy kształtowania umiejętności czytania i pisania oraz alternatywne metody nabywania tych umiejętności.
Umiejętności:
- potrafi wykorzystywać wybrane narzędzia diagnostyczne służące rozróżnianiu prawidłowego i błędnego czytania i pisania
- potrafi projektować proces wsparcia dziecka z grupy ryzyka oraz ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w przedszkolu i szkole poprzez przygotowywanie projektów ćwiczeń kształtujących oraz diagnozujących umiejętność czytania i pisania w trzech jego wymiarach: technicznym, semantycznym, krytyczno-twórczym oraz gotowość do nauki czytania i pisania.
Kompetencje społeczne:
- samodzielnie pogłębia wiedzę pedagogiczną.
Literatura
W cyklu 2020Zn:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Arciszewska, E. (2002). Czytające przedszkolaki: mit czy norma. Warszawa: Żak. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Bogdanowicz, M., Barańska, M., Jakacka, E. (2006). Metoda Dobrego Startu: od wierszyka do literki. Gdańsk: Harmonia. |
W cyklu 2022Zn:
Cackowska M., (1984). Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych. Warszawa. Czelakowska, D. (2012). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków. Kulpa J., Więckowski R., (1983). Metodyka nauczania języka polskiego w klasach początkowych. Warszawa. Majchrzak, I. (1995). Wprowadzanie dziecka w świat pisma. Warszawa Mnich M., (2002). Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków. Podstawa programowa kształcenia ogólnego. Tanajewska A., Kiełpińska I., Kołodziejska D., (2014). Rozwijanie podstawowych form wypowiedzi ustnych i pisemnych ucznia szkoły podstawowej. Gdańsk. |
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a904fd89c4f9f4b559d17cc4d66accb6f%40thread.tacv2/conversations?groupId=f62866d4-a906-46ac-9534-bdfe6e1203d6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY KSZTAŁCENIA Metody praktyczne, ćwiczenia, wykład NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 20 h Przygotowanie się do zajęć, lektury 8h Przygotowanie się do egzaminu 7h Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5h Inne formy 10h Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
W cyklu 2022Zn:
METODY: rozmowa kierowana, pogadanka; gry dydaktyczne, metody aktywizujące, działania praktyczne. przygotowanie projektu ćwiczeń usprawniających gotowość oraz umiejętność czytania i pisania NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - 20h Liczba punktów ECTS - 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: