Pedagogika szkolna i przedszkolna SP-PSZ2
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aeK-aOtcIcB2kKKYtD21VA89HRgBUKbajGa7hyH5hVfg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=9af08242-af23-45c2-8ccb-655e866ba57d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2021Ln)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aZnCT3OyeaZvWcpgCfyg5dQahwubCYePpFzKqcQ-uv601%40thread.tacv2/conversations?groupId=7e53bf4c-310e-43f7-affb-e124e8d373c1&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2022Ln)
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2021Ln:
Treści wykładu (każda jednostka po 2 godziny): 2. Przedszkola i szkoły w perspektywie systemowej. Założenia pracy instytucjonalnej. Ewolucja instytucji przedszkola i szkoły w kontekście redefinicji podstawowych funkcji. Dywersyfikacja i decentralizacja w kontekście realizacji funkcji. Przestrzeń szkolna i przedszkolna jako przestrzeń interakcji społecznych. 3. Konceptualizacja pracy przedszkola i szkoły. 4. Efektywność pracy placówki oświatowej - istota i sposoby dokonywania pomiarów. Planowanie pracy instytucji w perspektywie pomiaru efektywności. Sposoby ewaluowania pracy pedagogicznej. Zarządzanie a efektywność pracy przedszkoli i szkół. 5. Praca edukacyjnej w kontekście Celów Zrównoważonego Rozwoju (edukacja środowiskowa) i STE(A)M - założenia i możliwości realizacji. Nowe koncepcje w pracy przedszkoli i szkół jako źródło pracy pedagogicznej. Treści ćwiczeń (każda jednostka po 3 godziny): 2. Programy dydaktyczne i profilaktyczno-wychowawcze w perspektywie celów pracy instytucji. Programy pracy szkoły a podstawa programowa i wytyczne podmiotów zewnętrznych. Zasady tworzenia i ewaluacji programów. Realizacja założeń programowych (w tym w zakresie ochrony zdrowia, ochrony środowiska) w różnych przestrzeniach życia szkoły i przedszkola. Plany pracy wychowawczej. 3. Osiągnięcia szkolne/przedszkolne. Ocena a ewaluacja w pracy instytucji oświatowych. Sposoby i zasady dokonywania oceny i ewaluacji. Błędy pomiarowe i ich następstwa. Pomiar osiągnięć uczniów ze SPE. Doskonalenie pomiarów. Osiągnięcia uczniowskie w kontekście syndromu nieadekwatnych osiągnięć i niepowodzeń szkolnych ucznia. 4. Środowisko przedszkolne i szkolne wobec specyficznych potrzeb edukacyjnych ucznia. Praca z uczniem innym kulturowo jako uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Problem adaptacji i integracji środowiskowa. Rola asystenta/ nauczyciela wspomagającego/pomocy i tutora (rówieśniczego). Współpraca z otoczeniem na rzecz wsparcia. 5. Partnerstwo społeczne przedszkola i szkoły jako źródło skuteczności działań edukacyjnych. Rodzaje i modele współpracy. Zasady i sposoby współpracy środowiskowej. Współpraca ze środowiskiem rodzinnym ucznia w kontekście zróżnicowanych postaw rodzicielskich. Budowanie partnerstw społecznych w kontekście celów pracy szkoły i przedszkola. |
W cyklu 2022Ln:
Treści wykładu (każda jednostka po 2 godziny): 2. Przedszkola i szkoły w perspektywie systemowej. Założenia pracy instytucjonalnej. Ewolucja instytucji przedszkola i szkoły w kontekście redefinicji podstawowych funkcji. Dywersyfikacja i decentralizacja w kontekście realizacji funkcji. Przestrzeń szkolna i przedszkolna jako przestrzeń interakcji społecznych. 3. Konceptualizacja pracy przedszkola i szkoły. 4. Efektywność pracy placówki oświatowej - istota i sposoby dokonywania pomiarów. Planowanie pracy instytucji w perspektywie pomiaru efektywności. Sposoby ewaluowania pracy pedagogicznej. Zarządzanie a efektywność pracy przedszkoli i szkół. 5. Praca edukacyjnej w kontekście Celów Zrównoważonego Rozwoju (edukacja środowiskowa) i STE(A)M - założenia i możliwości realizacji. Nowe koncepcje w pracy przedszkoli i szkół jako źródło pracy pedagogicznej. Treści ćwiczeń (każda jednostka po 3 godziny): 2. Programy dydaktyczne i profilaktyczno-wychowawcze w perspektywie celów pracy instytucji. Programy pracy szkoły a podstawa programowa i wytyczne podmiotów zewnętrznych. Zasady tworzenia i ewaluacji programów. Realizacja założeń programowych (w tym w zakresie ochrony zdrowia, ochrony środowiska) w różnych przestrzeniach życia szkoły i przedszkola. Plany pracy wychowawczej. 3. Osiągnięcia szkolne/przedszkolne. Ocena a ewaluacja w pracy instytucji oświatowych. Sposoby i zasady dokonywania oceny i ewaluacji. Błędy pomiarowe i ich następstwa. Pomiar osiągnięć uczniów ze SPE. Doskonalenie pomiarów. Osiągnięcia uczniowskie w kontekście syndromu nieadekwatnych osiągnięć i niepowodzeń szkolnych ucznia. 4. Środowisko przedszkolne i szkolne wobec specyficznych potrzeb edukacyjnych ucznia. Praca z uczniem innym kulturowo jako uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Problem adaptacji i integracji środowiskowa. Rola asystenta/ nauczyciela wspomagającego/pomocy i tutora (rówieśniczego). Współpraca z otoczeniem na rzecz wsparcia. 5. Partnerstwo społeczne przedszkola i szkoły jako źródło skuteczności działań edukacyjnych. Rodzaje i modele współpracy. Zasady i sposoby współpracy środowiskowej. Współpraca ze środowiskiem rodzinnym ucznia w kontekście zróżnicowanych postaw rodzicielskich. Budowanie partnerstw społecznych w kontekście celów pracy szkoły i przedszkola. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023Ln: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
Słuchacz posiada zna i rozumie:
podstawę programową w kontekście programu nauczania oraz działania wychowawczo-profilaktyczne, tematykę oceny jakości działalności szkoły lub placówki systemu oświaty;
problemy adaptacji dziecka w przedszkolu i szkole – rolę szkoły i rodziny, a także znaczenie przygotowania dziecka do nauki w szkole oraz zagadnienia związane z obowiązkiem szkolnym i dojrzałością szkolną – pojęcie, składniki i diagnozowanie.
UMIEJĘTNOŚCI
Słuchacz potrafi:
przeprowadzić diagnozę dojrzałości szkolnej dziecka oraz jej uwarunkowań środowiskowych;
skutecznie wspierać dziecko w procesie adaptacji do nowej sytuacji.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Słuchacz jest gotów do:
nawiązywania skutecznego dialogu z uczniem, jego rodzicami lub opiekunami na temat jego rozwoju.
Literatura
W cyklu 2021Ln:
Obowiązkowa: Uzupełniająca: |
W cyklu 2022Ln:
Obowiązkowa: Uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2021Ln:
Opis metod kształcenia: Nakład pracy studenta szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności, tj.: |
W cyklu 2022Ln:
Opis metod kształcenia: Nakład pracy studenta szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności, tj.: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: