Psycholingwistyka SP-PSY
1. Kompetencja komunikacyjna: istota i struktura (koncepcja D. Hymesa, C. Stohl, M. Schatz). Analiza kompetencji interakcyjnych i socjolingwistycznych. Biologiczne i środowiskowe uwarunkowania kompetencji komunikacyjnej.
2. Komunikacyjna funkcja języka. Funkcje wypowiedzi językowej w koncepcji K. Bühlera, R. Jakobsona i M.A.K. Halliday’a. Zwrócenie uwagi na trzy podstawowe funkcje wypowiedzi: ekspresywną, impresywną i symboliczną. Funkcje wypowiedzi w koncepcjach psychologicznych: J. Piageta i L.S. Wygotskiego. Zwrócenie uwagi na społeczny aspekt komunikacji. Funkcje wypowiedzi w retoryce.
3. Język a reprezentacja świata w umyśle. Wiedza o świecie a język: model C. Marteindale’a. Problem nazywania i kategoryzowania obiektów otoczenia. Słownik umysłowy (leksykon mentalny) jako językowa wiedza o świecie. Zasady organizacji i funkcjonowania słownika umysłowego.
4. Psychologiczne badania nad znaczeniem. Koncepcje znaczenia Ch. ogdena i I. Richardsa, B. Skinnera, Ch. Morrisa, Ch. Osgooda. Rodzaje znaczeń według G. Leacha (znaczenia konceptualne, asocjacyjne i tekstowe) i C. Osgooda (znaczenie denotacyjne i konotacyjne).
5. Umiejętność słuchania w rozmowie; znaczenie słuchania dla nadawcy i odbiorcy wypowiedzi. F. Schulza von Thuna koncepcja słuchania czworgiem uszu. Rola ucha rzeczowego, relacyjnego, terapeutycznego i apelowego w procesie komunikowania się.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Orientuje się jakie zagadnienia są przedmiotem rozważań i badań psycholingwistycznych.
- Zna podstawowe funkcje języka
- Zna rodzaje uwarunkowań rozwoju sprawności językowych i komunikacyjnych.
Umiejętności:
- Orientuje się w podstawowych metodach badania zasobu leksykalnego, znaczeń stosowanych w psycholingwistyce
- Różnicuje rodzaje znaczeń
- Rozróżnia rodzaje subkompetencji wchodzących w skład kompetencji komunikacyjnej.
Kompetencje społeczne:
- Dostrzega potrzebę wspomagania rozwoju sprawności językowych w różnych okresach ontogenezy
- Jest wrażliwy na braki w zakresie różnych subkompetencji komunikacyjnych
- Ma poczucie wartości poprawnego posługiwania się językiem w przekazywaniu informacji o świecie i komunikowaniu się z innymi.
Kryteria oceniania
NAKŁAD PRACY STUDENTA
FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI
Uczestnictwo w zajęciach np. wykład, ćwiczenia 10
Przygotowanie się do zajęć(np. lektura tekstu) 10
Przygotowanie się do egzaminu
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji
Inne formy
Sumaryczna liczba punktów ECTS 1
Literatura
Kielar-Turska M. (1989). Mowa dziecka – słowo i tekst. Kraków: Wydawnictwo UJ. Kielar-Turska M. (2012). Rozwój sprawności językowych i komunikacyjnych (15 – 63) . W: E.Czaplewska , S.Milewski . (red.). Diagnoza Logopedyczna. Podręcznik akademicki. 2011, Sopot: GWP. Kielar-Turska M. (2019). Znaczenie: istota i zmiany rozwojowe w biegu życia. W: M. Kielar-Turska, S. Milewski (red.), Język w biegu życia (261-294). Gdańsk: Harmonia Universalis. Kurcz I. (2000), Psychologia języka i komunikacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Kurcz I. (1987). Język a reprezentacja świata w umyśle. Warszawa: PWN
Schulz von Thun F. (2001). Sztuka rozmawiania. T. 1 (23 – 96). Kraków: Wydawnictwo WAM.
Zagrodzki M. (1993). Słownik umysłowy. W: I. Kurcz (red.), Psychologia a semiotyka: pojęcia i zagadnienia. Warszawa: Polskie Towarzystwo Semiotyczne.
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
Wykład dla PSLog 19 odbędzie się zdalnie (Teams). Słuchacze otrzymają informację poprzez tą aplikację o terminach i godzinach zajęć. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: