Pedagogika specjalna SP-PSC3
- Pojęcia, cele, zadania, zasady i zakres pedagogiki specjalnej.
- Opieka i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością i niedostosowaniem społecznym w ujęciu historycznym.
- Tradycyjne i współczesne tendencje w pedagogice specjalnej w zakresie rehabilitacji osób z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą.
- Skala i dynamika zjawiska niepełnosprawności w Polsce i na świecie.
- Wspólne i swoiste problemy osób z różnymi niepełnosprawnościami (od mikrodeficytów centralnego układu nerwowego po całościowe zaburzenia w rozwoju), niedostosowanie społeczne oraz uzdolnienia.
- Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością, ich konsekwencje dla procesu re-walidacji oraz normalizacja warunków życia osób z niepełnosprawnością.
- Systemy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Polsce i na świe-cie.
- Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Rodzina osób z niepełnosprawnością.
W cyklu 2021Zn:
- Pojęcia, cele, zadania, zasady i zakres pedagogiki specjalnej. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Zna i rozumie miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania interdyscyplinarne.
Posiada usystematyzowany zasób terminologiczny z zakresu pedagogiki specjalnej i nauk pokrewnych
Zna i rozumie współczesne podejścia do problemów osób z niepełnosprawnością (podmiotowość, godność, autonomia, samostanowienie, jakość życia).
Umiejętności:
Potrafi rozpoznawać i interpretować złożone problemy społeczne ukazując ich powiązania z różnymi obszarami pedagogiki specjalnej.
Potrafi analizować procesy i zjawiska wykorzystując aktualną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej.
Potrafi analizować własne działania pedagogiczne i wskazywać obszary wymagające modyfikacji oraz wdrażania działań innowacyjnych.
Kompetencje społeczne:
Docenia bogatą tradycję oraz dorobek pedagogiki specjalnej oraz utożsamia się z jej wartościami, celami i zadaniami
Jest gotów do okazywania wrażliwości na problemy z obszaru pedagogiki specjalnej oraz prezentowania właściwej postawy wobec osób z niepełnosprawnością.
Kryteria oceniania
OPIS METOD KSZTAŁCENIA:
wykład, pokaz, prezentacja, metody praktycznego działania.
NAKŁAD PRACY STUDENTA:
SUMARYCZNA PUNKTÓW ECTS: 1
Literatura
1. Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna. Poznań 2009.
2. Kosakowski Cz.: Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej. Toruń 2003.
3. Obuchowska I. (red.): Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa 2005.
4. Piekut - Brodzka D., Kuczyńska - Kwapisz J. (red.): Pedagogika specjalna dla pracowników socjalnych. Warszawa 2009
5. Sękowska Z.: Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa 2000.
6. Zawiślak A., Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej. Kraków 2009
Uwagi
W cyklu 2021Zn:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład, pokaz, prezentacja, metody praktycznego działania. NAKŁAD PRACY STUDENTA: SUMARYCZNA PUNKTÓW ECTS: 1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: