Przywódcze role i umiejętności dyrektora SP-PRU
Zarządzanie a przywództwo w praktyce szkolnej (kompetencje przywódcze, wywieranie wpływu, korzystanie ze źródeł władzy, tworzenie lobby oświatowego w środowisku lokalnym).
Style kierowania a efektywność w procesie zarządzania. Metody aktywnej współpracy z rodzicami i innymi partnerami szkoły. Praca zespołowa: szanse i zagrożenia.
Warunki efektywnej współpracy dyrektora szkoły (placówki) z organem prowadzącym i sprawującym nadzór pedagogiczny. Komunikacja interpersonalna, rozwiązywanie konfliktów. Coaching w pracy dyrektora i urzędnika. Współzarządzanie zmianą.
W cyklu 2020Ln:
Zarządzanie a przywództwo w praktyce szkolnej (kompetencje przywódcze, wywieranie wpływu, korzystanie ze źródeł władzy, tworzenie lobby oświatowego w środowisku lokalnym). |
W cyklu 2021Ln:
Treści programowe: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2019Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2018L: | W cyklu 2020Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
Słuchacz:
- zna zasady kreatywnego przywództwa dyrektora/wizytatora (kompetencje przywódcze, wywieranie wpływu, korzystanie ze źródeł władzy, tworzenie lobby oświatowego w środowisku lokalnym, współpraca z partnerami;
- zna zależności pomiędzy stylem kierowania a efektywnością dyrektora;
- posiada wiedzę z zakresu zarządzania kapitałem ludzkim – organizacja i kreowanie pracy zespołowej;
- wie czym jest coaching w pracy dyrektora i wizytatora;
- zna zasady budowania psychologicznych kompetencji kierowniczych kadry zarządzającej (komunikacja, rozwiązywanie konfliktów, zarządzanie zmianą).
Umiejętności:
- potrafi dokonać analizy własnych preferencji w zakresie stosowania stylów kierowania;
- potrafi rozpoznać próby manipulacji ze strony innych;
- umie różnicować style kierowania i analizować je pod kątem skuteczności i własnych preferencji;
- potrafi wykorzystywać metody wywierania wpływu w procesie motywowania do współpracy;
- posiada umiejętność stosowania podstawowych strategii coachingu w pracy;
- potrafi rozpoznawać i unikać w relacjach zawodowych blokad komunikacyjnych;
- umie udzielać konstruktywnej informacji zwrotnej;
- potrafi tworzyć środowisko motywujące do przeprowadzania zmiany.
Kompetencje społeczne:
- dostrzega znaczenie dwóch uzupełniający się aspektów w pracy dyrektora/ wizytatora: zarządzania i przywództwa;
- dostrzega dylematy związane z wywieraniem wpływu i podleganiem wpływowi innych;
- rozumie znaczenie zaangażowania społeczności szkolnej i partnerów szkoły dla podnoszenia jakości pracy szkoły;
- rozumie znaczenie pracy zespołowej w osiąganiu celów organizacji jaką jest szkoła.
Kryteria oceniania
egzamin zbiorczy z podprzedmiotów
Literatura
K. Gawroński, M. Kwiatkowski (red.) Dyrektor szkoły w procesie zarządzania oświatą. Wydawnictwo APS, Warszawa.
Uwagi
W cyklu 2021Ln:
W skład przedmiotu wchodzą następujące przedmioty: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: