Poradnictwo związane z problemami różnych niepełnosprawności SP-PRN
1.Definicje niepełnosprawności
2.Specyfika pracy z osobą z niepełnosprawnością
3.Formy pomocy i wsparcia osób z niepełnosprawnością
4.Zmiany w funkcjonowaniu rodziny spowodowane niepełnosprawnością jednego z jej członków
5.Poradnictwo rodzin i bliskich – wskazówki
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- słuchacz zna pojęcie niepełnosprawności w perspektywie fizycznej, psychicznej i społecznej
- ma wiedzę o psychologicznych skutkach niepełnosprawności
- charakteryzuje społeczny aspekt niepełnosprawności.
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi analizować źródła przekonań adaptacyjnych i dezadaptacyjnych
- potrafi zastosować wybrane metody interwencyjne do wykorzystania do pracy z osobami niepełnosprawnymi oraz ich rodzinami, bliskimi.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- ma świadomość znaczenia wsparcia osób z różnym rodzajem i stopniem niepełnosprawności.
Kryteria oceniania
kolokwium pisemne
Literatura
Kosmol, A. (2002). Wybrane elementy treningu osób niepełnosprawnych. W: Z. Tarkowski, G.Jastrzębowska (red.). Człowiek wobec ograniczeń. Lublin: Wydawnictwo Fundacji ORATOR
Miller, W., E., Rollnick, S. (2010). Wywiad motywujący. Jak przygotować ludzi do zmiany. Kraków: WUJ.
Piętka, W. (2005). Wiedza o osobie niepełnosprawnej. W: I. Odrobińska (red.). Poradnik osobistego asystenta osoby niepełnosprawnej ruchowo. Warszawa: Polskie Towarzystwo Stwardnienia Rozsianego.
Sękowski, A. (1999). Postawy wobec osób niepełnosprawnych. Psychologia Wychowawcza, 3, 237-246.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: