Poradnictwo psychologiczne SP-POR6
Podstawy teoretyczne poradnictwa: zdrowie psychiczne i jego uwarunkowania, Czynniki sprzyjające i zagrażające zdrowiu psychicznemu, indywidualne i społeczne uwarunkowania umiejętności realizacji potrzeb i zadań życiowych, teorie odporności
Kryzysy rozwojowe, ich uwarunkowania i konsekwencje
Cele poradnictwa: pomoc w rozwiązywaniu normatywnych reakcji kryzysowych, asystowanie ludziom w procesie podejmowania ważnych decyzji życiowych, asystowanie ludziom w procesie życia w charakterze eksperta, doskonalenie własnych talentów, doskonalenie samego siebie
Proces poradnictwa: tworzenie warunków sprzyjających rozwiązaniu problemu, diagnoza bieżącego problemu, poszukiwanie nowych sposobów rozwiązania problemu, opracowanie programu działania, wprowadzenie programu do realizacji
Umiejętności osoby udzielającej poradnictwa psychologicznego
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2023Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Słuchacz/ka zna cele poradnictwa psychologicznego
- zna czynniki sprzyjające i zagrażające zdrowiu psychicznemu
- zna etapy procesu poradniczego
Umiejętności:
- potrafi diagnozować problemy osób zgłaszających się po pomoc
- potrafi tworzyć warunki sprzyjające rozwiązaniu problemu
Kompetencje społeczne:
posiada świadomość specyfiki kontaktu z drugim człowiekiem w sytuacji pomagania i jest wrażliwy na znaczenie relacji interpersonalnej w kontakcie psychologicznym
Kryteria oceniania
test 14 pytań
12-14 - 5
9-11 - 4
6 -10 - 3
5 i mniej - 2
Literatura
• Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (red.) (2015). Poradnictwo Psychologiczne. Warszawa: WN PWN
• Brzezińska A.I., Appelt K., Ziółkowska B. (2008) Psychologia rozwoju człowieka. W: Strelau J. Doliński D. (red.), Psychologia GWP, Gdańsk, s. 95-292
• Czabała J.C. (red), Zdrowie psychiczne - zagrożenia i promocja, IPiN 2000
• Egan G., Kompetentne pomaganie, Warszawa 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: