Pediatryczna opieka nad małym dzieckiem SP-PON
- Wcześniactwo- charakterystyka, zagrożenia, zadania opieki neonatologicznej.
- Zaburzenia w okresie noworodkowych w tym poradnictwo laktacyjne.
- Pediatryczna opieka nad małym dzieckiem w tym opieka neonatologiczna.
- Profilaktyka pediatryczna - bilanse zdrowia, szczepienia ochronna, psychohigiena-charakterystyka.
- Sygnały ostrzegawcze w rozwoju pediatrycznym dziecka.
- Opieka pediatryczna nad dzieckiem chorym - cele, przebieg, wskazania do konsultacji, diagnoza i procedury postępowania, choroby wieku dziecięcego i choroby przewlekłe u dzieci.
- Standardy opieki nad kobietą w ciąży, noworodkiem i opieki pediatrycznej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Lp: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2023Lpod: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
Zna i rozumie medyczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju i wczesnej interwencji terapeutycznej.
Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę dotyczącą opieki pediatrycznej nad dzieckiem zdrowym i chorym.
Zna i rozumie zagadnienie poradnictwa laktacyjnego.
Zna i rozumie biologiczne podstawy rozwoju. Posiada wiedzę na temat mechanizmów powstawania zaburzeń rozwojowych z uwzględnieniem wiedzy z zakresu neonatologii dziecięcej.
Zna choroby wieku dziecięcego i choroby przewlekłe u dzieci, a w tym ma podstawową, uporządkowaną wiedzę na temat przyczyn, rodzajów i stopni uszkodzenia CUN z uwzględnieniem obowiązującej klasyfikacji zaburzeń i chorób ICD
Zna i rozumie zagadnienie diagnozy pediatrycznej małego dziecka, w tym wcześniaka, zagrożonego zaburzeniami rozwoju.
Umiejętności:
Potrafi analizować medyczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju i wczesnej interwencji terapeutycznej.
Potrafi dokonać charakterystyki zadań pediatry w profilaktyce pierwotnej i wtórnej
Potrafi analizować i interpretować biologiczne podstawy rozwoju; analizować anatomię i fizjologię układu nerwowego, wykorzystywać wiedzę z zakresu podstaw neonatologii.
Potrafi określić sygnały ostrzegawcze w przebiegu rozwoju małego dziecka.
Potrafi określać choroby wieku dziecięcego i choroby przewlekłe u dzieci.
Potrafi scharakteryzować przebieg badania pediatrycznego.
Potrafi interpretować diagnozę pediatryczną małego dziecka, w tym wcześniaka, zagrożonego zaburzeniami rozwoju.
Kompetencje społeczne:
Jest gotów do autorefleksji nad rozwojem zawodowym, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.
Jest gotów do poszukiwania źródeł wiedzy dotyczących biomedycznych uwarunkowań rozwoju małego dziecka, mających na celu poznanie i wyjaśnienie powiązań miedzy uszkodzeniem struktury ciała i funkcji ciała a psychospołeczno-motorycznym funkcjonowaniem dziecka.
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności, ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka i wsparcia rodziny i jego środowiska pozarodzinnego.
Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej specjalisty WWR, wykazuje cechy refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej, dostrzega potrzeby samodoskonalenia się.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań, podejmowania odpowiedzialności i wypełniania zobowiązań społecznych, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania wspierające, edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne.
Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy zdarzeń pedagogicznych
Uwagi
W cyklu 2022Lp:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - wykład, UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - symulacja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 20 Przygotowanie się do zajęć - 20 Przygotowanie się do zaliczenia - 40 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60 Liczba punktów ECTS - 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: