Psychologiczne i medyczne koncepcje i modele uzależnień SP-PKU
Celem wykładów jest:
1. zaznajomienie uczestników z podstawowymi kategoriami dotyczącymi
skutków działania substancji psychoaktywnych:
1.1.użycie substancji psychoaktywnej
1.2. zatrucie
1.3. uzależnienie
1.4. zespół abstynencyjny.
Poszczególne substancje psychoaktywne będą omawiane w oparciu o Międzynarodową Kwalifikację Chorób i Zgonów wg ICD10. W przypadku istotnych różnic z Kwalifikacją DSM 5 zostanie to uwzględnione.
2. zaznajomienie uczestników z podstawowymi kategoriami dotyczącymi stanów psychotycznych spowodowanych substancjami psychoaktywnymi
3. diagnozowania różnicowego
4. zapoznanie uczestników ze szczegółowymi założeniami psychologicznych koncepcji i modeli uzależnień wraz z krytycznym analizowaniem różnych podejść (w tym: modele zintegrowane, model poznawczo-behawioralny, wspólnoty, model Minnesota)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Zna terminologię używaną w psychologii klinicznej i w medycynie w kontekście jej zastosowanie w opisie koncepcji i modeli uzależnień a także procesów terapeutycznych na poziomie rozszerzonym
Zna, rozumie i poddaje analizie procesy psychologiczne specyficzne dla funkcjonowania osób uzależnionych.
Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu uzależnień - ich modeli, w tym aspektów emocjonalnych, osobowościowych, poznawczych, behawioralnych, neurobiologicznych i psychopatologicznych oraz ich biologicznych, społecznych i indywidualnych uwarunkowaniach;
UMIEJĘTNOŚCI
Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii uzależnień w celu analizy złożonych problemów pomocowych i terapeutycznych
Potrafi wyjaśnić mechanizmy leżące u podłoża uzależnień - od strony medycznej / farmakologicznej, neurobiologicznej i psychologicznej
Potrafi sprawnie posługiwać się medycznymi terminami w odniesieniu do uzależnień w celu analizowania podejmowanych działań interwencyjnych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Potrafi rozpoznać ograniczenia własnego przygotowania / wykształcenia, odznacza się odpowiedzialnością podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki i umie współpracować z przedstawicielami innych dyscyplin w celu weryfikacji diagnoz
Kryteria oceniania
Wykłady z elementami wymiany doświadczeń i omawiania przypadków a także doświadczeń uczestników. Test wiedzy
Literatura
Jabłoński, P., Bukowska, B. i Czabała, C. (2012). Uzależnienie od narkotyków. Podręcznik dla terapeutów. KBPN
Woronowicz, B. (2009). Uzależnienia. Media Rodzina (wersja polskojęzyczna i wersja w języku ukraińskim)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: