Psychologiczny aspekt działań logopedycznych SP-PAD
Czynniki wpływające na sytuację psychologiczną osoby z zaburzeniami mowy:
- sytuacja rodzinna osoby z zaburzeniami mowy (np. wzajemne relacje między dzieckiem, rodzicami, rodzeństwem, dalszą rodziną)
- czynniki pozarodzinne – relacje osoby z zaburzenimi mowy z dalszym otoczeniem
-stresory środowiskowe oddziałujące na osobę z zaburzeniami mowy (np. trudna sytuacja materialna, zmiana miejsca zamieszkania)
-objawy zaburzeń funkcjonowania psychicznego u dzieci (zaburzenia emocjonalne i zaburzenia zachowania i ich wpływ na komunikowanie się z otoczeniem)
- wpływ zaburzeń mowy na relacje z otoczeniem i funkcjonowanie psychiczne / wpływ stanu psychicznego na stan mowy.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2021n: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Potrafi wymienić czynniki kształtujące sytuację psychologiczną osoby z zaburzeniami mowy
- Rozumie zależności między czynnikami zewnątrz- i wewnątrzpochodnymi wpływającymi na tę sytuację (np. wpływ zaburzeń mowy na sytuację rodzinną, a wpływ sytuacji rodzinnej na stan mowy)
- Potrafi wymienić podstawowe stresory oddziałujące na dziecko z zaburzeniami mowy i jego rodzinę
- Zna przejawy zaburzeń emocjonalnych i zaburzeń zachowania mogących wystąpić u dzieci z zaburzeniami mowy
- Rozumie sytuację psychologiczną osób niemówiących.
Umiejętności:
- Potrafi obserwować zachowania komunikacyjne dziecka biorąc pod uwagę ich kontekst emocjonalny
- Umie wychwycić objawy świadczące o trudnościach psychologicznych osoby z zaburzeniami mowy.
Kompetencje społeczne:
- Rozumie konieczność współpracy logopedy z psychologiem w procesie diagnozy i terapii mowy
- Rozumie znaczenie wsparcia emocjonalnego dla pacjenta i rodziny w procesie diagnozy i terapii mowy.
Kryteria oceniania
zaliczenie: obecność na wykładzie, udział w dyskusji podczas wykładu
NAKŁAD PRACY STUDENTA
FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI
Godziny kontaktowe - ćwiczenia 10
Przygotowanie się do zajęć, lektury 5
Przygotowanie się do zaliczenia 5
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji -------------------------------
Inne formy -----------------------------
Sumaryczna liczba punktów ECTS 1
Literatura
1. Bee H. (2004 ) „Psychologia rozwoju człowieka” tłum. Brzezińska A. (red.), wyd. Zysk i S-ka, Poznań
2. Suchańska A. (2007) „Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej”, wyd. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa
3. Robert N. Emde et al.(2005) : DC: 0 - 3 R. „Klasyfikacja diagnostyczna zaburzeń psychicznch i rozwojowych w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa” wyd. poprawione, Oficyna Wydawnicza „Fundament”, Warszawa
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
Ćwiczenia realizowane zdalnie (Teams) w zespole PSLog 18 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: