Obserwacja w pracy terapeuty pedagogicznego SP-OTP
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020Zn:
Analiza obserwacji jako metody poznawania ucznia, a w szczególności ucznia z grupy ryzyka specyficznych trudności i ucznia ze specyficznymi trudnościami w czytaniu, pisaniu i liczeniu; rodzaje, cechy, funkcje obserwacji. Poznanie charakterystycznych cech obserwatora. Analiza poszczególnych aspektów obserwacji: temat, podmiot, przedmiot, cele, problemy, kategorie, kryteria, wskaźniki. Analiza pytań, jakie stawia sobie obserwator przed i w trakcie obserwacji ucznia. Charakterystyka arkuszy obserwacji; celowość, planowość, selektywność, dokładność, braki i błędy w obserwacji. |
W cyklu 2024Zn:
Analiza obserwacji jako metody poznawania ucznia, a w szczególności ucznia z grupy ryzyka specyficznych trudności i ucznia ze specyficznymi trudnościami w czytaniu, pisaniu i liczeniu; rodzaje, cechy, funkcje obserwacji. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2020Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
- zna i rozumnie znacznie obserwacji dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się jako podstawowej i najczęściej stosowanej metody w procesie diagnozowania dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności i ucznia ze specyficznymi trudnościami w czytaniu, pisaniu i liczeniu
- zna zasady prowadzenia dokumentacji diagnostycznej dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się i ucznia ze specyficznymi trudnościami w
uczeniu się, w tym rozumie znaczenie kategorii, kryteriów i wskaźników w schedule obserwacji.
Umiejętności:
- potrafi wykorzystywać wybrane narzędzia diagnostyczne do diagnozy pedagogicznej przeprowadzanej w przedszkolu, szkole lub poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym samodzielnie projektuje i przeprowadza wybrany rodzaj obserwacji dla indywidualnego podmiotu i przedmiotu obserwacji, formułując cele, problemy, kategorie, kryteria i wskaźniki
- potrafi analizować pedagogiczne postępowanie diagnostyczne (obserwacja) wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Kompetencje społeczne:
-dostrzega potrzebę samodzielnego doskonalenia własnych kompetencji psychopedagogicznych oraz pogłębiania wiedzy pedagogicznej.
Literatura
W cyklu 2020Zn:
1. Edward C. Wrag (2001), Co i jak obserwować w klasie? Żak, Warszawa |
W cyklu 2024Zn:
1. Edward C. Wrag (2001), Co i jak obserwować w klasie? Żak, Warszawa 6.metoda C.Sutton (materiały ze szkolenia, w posiadaniu przez osobę prowadzącą). |
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7ea90cb5c75f44d89a287041b148a17d%40thread.tacv2/conversations?groupId=897af21e-28fd-4a1f-8366-0a0dfd4726ef&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY KSZTAŁCENIA wykład, dyskusja, pogadanka, burza mózgów, pokaz, symulacja, ćwiczenie, praca z tekstem, film, gra dydaktyczna NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 10 h Przygotowanie się do zajęć, lektury 5h Przygotowanie się do egzaminu 5h Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji Inne formy 5h Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: