Opóźniony rozwój mowy SP-ORW
WYKŁAD
1. Różne poglądy i terminologia dotycząca opóźnionego rozwoju mowy (krytyczne omówienie tych stanowisk)
2. Charakterystyka opóźnionego rozwoju mowy w odróżnieniu od zaburzonego rozwoju mowy
3. Formy opóźnionego rozwoju mowy (proste opóźnienie rozwoju mowy i opóźnienie rozwoju mowy)
4. Terapia logopedyczna dzieci z opóźnionym rozwojem mowy – zasady ogólne
5. Analiza poszczególnych przypadków z opóźnionym rozwojem mowy (prezentacja nagrań DVD dzieci)
W cyklu 2021Zn:
WYKŁAD 2. Charakterystyka opóźnionego rozwoju mowy w odróżnieniu od zaburzonego rozwoju mowy 3. Formy opóźnionego rozwoju mowy (proste opóźnienie rozwoju mowy i opóźnienie rozwoju mowy) 4. Terapia logopedyczna dzieci z opóźnionym rozwojem mowy – zasady ogólne 5. Analiza poszczególnych przypadków z opóźnionym rozwojem mowy (prezentacja nagrań DVD dzieci) |
W cyklu 2022Zn:
WYKŁAD 2. Charakterystyka opóźnionego rozwoju mowy w odróżnieniu od zaburzonego rozwoju mowy 3. Formy opóźnionego rozwoju mowy (proste opóźnienie rozwoju mowy i opóźnienie rozwoju mowy) 4. Terapia logopedyczna dzieci z opóźnionym rozwojem mowy – zasady ogólne 5. Analiza poszczególnych przypadków z opóźnionym rozwojem mowy (prezentacja nagrań DVD dzieci) |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
PC1_KK_W04
PC1_KK_W05
PC1_KK_W06 Zna różne stanowiska badaczy dotyczące problemu opóźnionego rozwoju mowy
PC1_KK_W06
PC1_KK_W08
PC1_KK_W10
PC1_KK_W03 Potrafi szczegółowo scharakteryzować opóźniony rozwój mowy w odróżnieniu od zaburzonego rozwoju mowy
PC1_KK_W08
PC1_KK_W09
PC1_KK_W10 Zna różnice pomiędzy prostym opóźnieniem rozwoju mowy a opóźnieniem rozwoju mowy
Umiejętności
PC1_KS_U01
PC1_KS_U02
PC1_KK_U04
PC1_KS_U03 Potrafi zróżnicować opóźnienie rozwoju mowy i proste opóźnienie rozwoju mowy
PC1_KK_U05
PC1_KS_U04 Umie zaprojektować program terapii logopedycznej w przypadkach opóźnienia rozwoju mowy
PC1_KS_U01
PC1_KS_U02
PC1_KK_U04
PC1_KS_U04 Potrafi przygotować zajęcia logopedyczne (jednostkę metodyczną) dla konkretnego dziecka z opóźnieniem rozwoju mowy
Kompetencje społeczne
PC1_KK_K02
PC1_KK_K04
PC1_KS_K01 Potrafi wyjaśnić rodzicom cel terapii logopedycznej w przypadkach opóźnienia rozwoju mowy oraz podać wskazówki do terapii
PC1_KS_K01 Rozumie potrzebę współpracy z pedagogami w zakresie wspomagania rozwoju mowy u dzieci z opóźnionym rozwojem mowy
Kryteria oceniania
NAKŁAD PRACY STUDENTA
FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI
Godziny kontaktowe np. wykład 10
Przygotowanie się do zajęć, lektury 30
Przygotowanie się do ZALICZENIA Z OCENĄ 30
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji
Zaplanowanie zajęć przeprowadzanych z dzieckiem: przygotowanie konspektu zajęć, samodzielne przygotowanie pomocy do zajęć
Sumaryczna liczba punktów ECTS 3
Praktyki zawodowe
do przedmiotu nie ma praktyk
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
Emiluta- Rozya D. (2007) Opóźniony rozwój mowy a opóźnienie rozwoju mowy. Poradnik Językowy, nr 8.
Emiluta-Rozya D., (2016) Kąpiel słowna jako metoda terapii i profilaktyki logopedycznej[w:] E.Lewandowska-Tarasiuk E., J. Lichoń, B. Mossakowska (red.) Terapia słowem, Wyd. Pani Twardowska
Jastrzębowska G. (2005) Opóźnienie rozwoju mowy [w:] T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.)Podstawy neurologopedii, Wyd. UO
Jastrzębowska G. (2000). Istota i klasyfikacja opóźnień w rozwoju mowy- przegląd stanowisk. LOGOPEDIA, TOM 28
Jastrzębowska G. (1997). Istota i klasyfikacja opóźnień w rozwoju mowy. AUDIOFONOLOGIA X
Jastrzębowska G., Pelc- Pękala O. (2003). Diagnoza i terapia opóźnionego rozwoju mowy [w:] G. Jastrzębowska, T.Gałkowski (red.) Logopedia- pytania i odpowiedzi, Opole
Kania J. T. (1982) Fonetyka dzieci z opóźnionym rozwojem mowy. W: Szkice logopedyczne, Warszawa
Przesmycka- KamińskaJ. (1998) Rola psychologa w diagnozie dzieci z dysfunkcjami OUN. W: Terapia neuropsychologiczna Dzieci i Dorosłych (opracowanie J. Przesmycka- Kamińska). Materiały z Konferencji zorganizowanej przez Instytut Psychologii UWr, Czerniawa, 9-11 XI 1997, Wrocław
Przesmycka- Kamińska J., Zalewska M. (2002). Opóźnienie rozwoju mowy- ujęcie interdyscyplinarne. [w:] Metody wspomagające rozwój mowy w różnych jego opóźnieniach (opracowanie M. Przybysz- Piwkowa). Materiały przygotowane na Konferencję zorganizowaną przez PSLog Wydziału Polonistyki UW Sekcję Logopedyczną TKJ w Warszawie w dniach 7-9 czerwca 2002, Warszawa
Spionek H. (1981) Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa
Stasiak J. (2015) Postępowanie logopedyczne w przypadku alalii prolongaty [w:] Grabias S., Panasiuk j., Woźniak T. (red.) Logopdia. Standardy postępowania logopedycznego, Wyd. UMCS, Lublin
Tarkowski Z. , Jurkiewicz C. (1993) Rozwijanie mowy dziecka. Program terapeutyczno- stymulacyjny. PFZM, Lublin
Zaleski T. (1992). Opóźniony rozwój mowy, Warszawa
Zalewska M. ,(1998) Dziecko w autoportrecie z zamalowaną twarzą. Psychiczne mechanizmy zaburzeń rozwoju tożsamości dziecka głuchego i dziecka z opóźnionym rozwojem mowy, Warszawa
Zalewska M. (2004) Dziecko z opóźnionym rozwojem mowy w świetle podejścia interpersonalnego. [w:] J. Przesmycka- Kamińska (red.) Diagnoza psychologiczna dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się werbalnym, Wrocław
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
Dilling- Ostrowska E. (1982). Rozwój i zaburzenia mowy u dzieci w zależności od stopnia dojrzałości układu nerwowego. [w:] Zaburzenia mowy u dzieci (red, J. Szumska), Warszawa
Kania J. T. (1982), Szkice logopedyczne, Warszawa
Międzynarodowa statystyczna klasyfikacja chorób i problemów zdrowotnych. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne (1997). Tł. S. Pużyński, J. Wciórka, Kraków- Warszawa
Mitrinowicz- Modrzejewska A. (1963) Fizjologia i patologia głosu, słuchu i mowy, Warszawa
Pruszewicz A. (1992). Foniatria kliniczna, Warszawa
Jasiński T. (2004) Gdy dziecko nie mówi… Badanie przymierza rodzinnego w triadzie matka, ojciec, dziecko, Warszawa
W cyklu 2021Zn:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Emiluta- Rozya D. (2007) Opóźniony rozwój mowy a opóźnienie rozwoju mowy. Poradnik Językowy, nr 8. Emiluta-Rozya D., (2016) Kąpiel słowna jako metoda terapii i profilaktyki logopedycznej[w:] E. Lewandowska-Tarasiuk, J. Lichoń, B. Mossakowska (red.) Terapia słowem, Warszawa Jastrzębowska G. (2005) Opóźnienie rozwoju mowy [w:] T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.)Podstawy neurologopedii, Opole Jastrzębowska G. (2000). Istota i klasyfikacja opóźnień w rozwoju mowy- przegląd stanowisk. LOGOPEDIA, TOM 28 Jastrzębowska G. (1997). Istota i klasyfikacja opóźnień w rozwoju mowy. AUDIOFONOLOGIA X Jastrzębowska G., Pelc- Pękala O. (2003). Diagnoza i terapia opóźnionego rozwoju mowy [w:] G. Jastrzębowska, T.Gałkowski (red.) Logopedia- pytania i odpowiedzi, Opole Kania J. T. (1982) Fonetyka dzieci z opóźnionym rozwojem mowy. W: Szkice logopedyczne, Warszawa Przesmycka- KamińskaJ. (1998) Rola psychologa w diagnozie dzieci z dysfunkcjami OUN. W: Terapia neuropsychologiczna Dzieci i Dorosłych (opracowanie J. Przesmycka- Kamińska). Materiały z Konferencji zorganizowanej przez Instytut Psychologii UWr, Czerniawa, 9-11 XI 1997, Wrocław Przesmycka- Kamińska J., Zalewska M. (2002). Opóźnienie rozwoju mowy- ujęcie interdyscyplinarne. [w:] Metody wspomagające rozwój mowy w różnych jego opóźnieniach (opracowanie M. Przybysz- Piwkowa). Materiały przygotowane na Konferencję zorganizowaną przez PSLog Wydziału Polonistyki UW Sekcję Logopedyczną TKJ w Warszawie w dniach 7-9 czerwca 2002, Warszawa Spionek H. (1981) Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa Stasiak J. (2015) Postępowanie logopedyczne w przypadku alalii prolongaty [w:] Grabias S., Panasiuk j., Woźniak T. (red.) Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Lublin Tarkowski Z. , Jurkiewicz C. (1993) Rozwijanie mowy dziecka. Program terapeutyczno- stymulacyjny, Lublin Zaleski T. (1992). Opóźniony rozwój mowy, Warszawa Zalewska M. ,(1998) Dziecko w autoportrecie z zamalowaną twarzą. Psychiczne mechanizmy zaburzeń rozwoju tożsamości dziecka głuchego i dziecka z opóźnionym rozwojem mowy, Warszawa Zalewska M. (2004) Dziecko z opóźnionym rozwojem mowy w świetle podejścia interpersonalnego. [w:] J. Przesmycka- Kamińska (red.) Diagnoza psychologiczna dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się werbalnym, Wrocław LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Dilling- Ostrowska E. (1982). Rozwój i zaburzenia mowy u dzieci w zależności od stopnia dojrzałości układu nerwowego. [w:] Zaburzenia mowy u dzieci (red, J. Szumska), Warszawa Jasiński T. (2004) Gdy dziecko nie mówi… Badanie przymierza rodzinnego w triadzie matka, ojciec, dziecko, Warszawa Kania J. T. (1982), Szkice logopedyczne, Warszawa Międzynarodowa statystyczna klasyfikacja chorób i problemów zdrowotnych. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne (1997). Tł. S. Pużyński, J. Wciórka, Kraków- Warszawa Mitrinowicz- Modrzejewska A. (1963) Fizjologia i patologia głosu, słuchu i mowy, Warszawa Pruszewicz A. (1992). Foniatria kliniczna, Warszawa Pruszewicz A., Obrębowski A. (2019). Zarys foniatrii klinicznej, Poznań. Smoczyńska M., (2020). Test Rozwoju Językowego (TRJ) jako psychometryczne narzędzie diagnozy zaburzeń rozwoju językowego u dzieci polskojęzycznych, LUBELSKI ROCZNIK PEDAGOGICZNY, T. XXXIX, z. 3, s. 133-154 |
W cyklu 2022Zn:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Emiluta- Rozya D. (2007) Opóźniony rozwój mowy a opóźnienie rozwoju mowy. Poradnik Językowy, nr 8. Emiluta-Rozya D., (2016) Kąpiel słowna jako metoda terapii i profilaktyki logopedycznej[w:] E. Lewandowska-Tarasiuk, J. Lichoń, B. Mossakowska (red.) Terapia słowem, Warszawa Jastrzębowska G. (2005) Opóźnienie rozwoju mowy [w:] T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.)Podstawy neurologopedii, Opole Jastrzębowska G. (2000). Istota i klasyfikacja opóźnień w rozwoju mowy- przegląd stanowisk. LOGOPEDIA, TOM 28 Jastrzębowska G. (1997). Istota i klasyfikacja opóźnień w rozwoju mowy. AUDIOFONOLOGIA X Jastrzębowska G., Pelc- Pękala O. (2003). Diagnoza i terapia opóźnionego rozwoju mowy [w:] G. Jastrzębowska, T.Gałkowski (red.) Logopedia- pytania i odpowiedzi, Opole Kania J. T. (1982) Fonetyka dzieci z opóźnionym rozwojem mowy. W: Szkice logopedyczne, Warszawa Przesmycka- KamińskaJ. (1998) Rola psychologa w diagnozie dzieci z dysfunkcjami OUN. W: Terapia neuropsychologiczna Dzieci i Dorosłych (opracowanie J. Przesmycka- Kamińska). Materiały z Konferencji zorganizowanej przez Instytut Psychologii UWr, Czerniawa, 9-11 XI 1997, Wrocław Przesmycka- Kamińska J., Zalewska M. (2002). Opóźnienie rozwoju mowy- ujęcie interdyscyplinarne. [w:] Metody wspomagające rozwój mowy w różnych jego opóźnieniach (opracowanie M. Przybysz- Piwkowa). Materiały przygotowane na Konferencję zorganizowaną przez PSLog Wydziału Polonistyki UW Sekcję Logopedyczną TKJ w Warszawie w dniach 7-9 czerwca 2002, Warszawa Spionek H. (1981) Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa Stasiak J. (2015) Postępowanie logopedyczne w przypadku alalii prolongaty [w:] Grabias S., Panasiuk j., Woźniak T. (red.) Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Lublin Tarkowski Z. , Jurkiewicz C. (1993) Rozwijanie mowy dziecka. Program terapeutyczno- stymulacyjny, Lublin Zaleski T. (1992). Opóźniony rozwój mowy, Warszawa Zalewska M. ,(1998) Dziecko w autoportrecie z zamalowaną twarzą. Psychiczne mechanizmy zaburzeń rozwoju tożsamości dziecka głuchego i dziecka z opóźnionym rozwojem mowy, Warszawa Zalewska M. (2004) Dziecko z opóźnionym rozwojem mowy w świetle podejścia interpersonalnego. [w:] J. Przesmycka- Kamińska (red.) Diagnoza psychologiczna dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się werbalnym, Wrocław LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Dilling- Ostrowska E. (1982). Rozwój i zaburzenia mowy u dzieci w zależności od stopnia dojrzałości układu nerwowego. [w:] Zaburzenia mowy u dzieci (red, J. Szumska), Warszawa Jasiński T. (2004) Gdy dziecko nie mówi… Badanie przymierza rodzinnego w triadzie matka, ojciec, dziecko, Warszawa Kania J. T. (1982), Szkice logopedyczne, Warszawa Międzynarodowa statystyczna klasyfikacja chorób i problemów zdrowotnych. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne (1997). Tł. S. Pużyński, J. Wciórka, Kraków- Warszawa Mitrinowicz- Modrzejewska A. (1963) Fizjologia i patologia głosu, słuchu i mowy, Warszawa Pruszewicz A. (1992). Foniatria kliniczna, Warszawa Pruszewicz A., Obrębowski A. (2019). Zarys foniatrii klinicznej, Poznań. Smoczyńska M., (2020). Test Rozwoju Językowego (TRJ) jako psychometryczne narzędzie diagnozy zaburzeń rozwoju językowego u dzieci polskojęzycznych, LUBELSKI ROCZNIK PEDAGOGICZNY, T. XXXIX, z. 3, s. 133-154 |
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
Wykład jest realizowany w zespole PSLog 18. Link do zespołu i zajęć słuchacze otrzymali za pomocą aplikacji Teams. |
W cyklu 2021Zn:
NAKŁAD PRACY STUDENTA |
W cyklu 2022Zn:
NAKŁAD PRACY STUDENTA Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: