Ortodoncja SP-ORT
1. Rys historyczny i możliwości współczesnej ortodoncji. Rozwój narządu żucia i zgryzu. Rozwój funkcji narządu żucia
2. Metody badania i rozpoznawania ortodontycznego
3. Diagnostyka wad zgryzu i nieprawidłowości zębowych
4. Etiologia wad narządu żucia. Współzależność między wadami zgryzu i wymowy
5. Epidemiologia wad zgryzu i nieprawidłowości zębowych
6. Profilaktyka ortodontyczna
7. Metody leczenia ortodontycznego
8. Wady wrodzone (z uwzględnieniem rozszczepów wargi i podniebienia) w praktyce ortodontycznej
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Zna podstawy ortodoncji, a w szczególności normę morfologiczno-czynnościową narządu żucia w poszczególnych etapach rozwojowych. Zapoznał się z przebiegiem rozwoju narządu zgryzu
- Potrafi opisać zaburzenia w rozwoju narządu żucia i zna ich etiologię.
Umiejętności:
- Umie analizować i wykorzystywać podstawy ortodoncji w pracy logopedycznej, m.in. umie zauważyć nieprawidłowość w budowie narządu żucia i określić zależność pomiędzy wadami zgryzu a wadami wymowy
- Umie zaplanować i zaproponować działania na rzecz profilaktyki ortodontycznej.
Kompetencje społeczne:
- Gotów jest do współpracy logopedy z ortodontą i stomatologiem w celu doskonalenia własnego warsztatu zawodowego.
Kryteria oceniania
Uzyskanie oceny efektów kształcenia jest prowadzone w formie:
oceny aktywności słuchaczy podczas wykładów
oraz przede wszystkim egzaminu w formie testu (pytania wielokrotnego wyboru)
FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE
AKTYWNOŚCI
Uczestnictwo w zajęciach (wykład) 15
Przygotowanie się do zajęć, lektury 5
Przygotowanie się do zaliczenia z oceną 10
Sumaryczna liczba punktów ECTS 1
Przedmiot jest częścią modułu Medyczne podstawy logopedii - łączna liczba ECTS - 6
Praktyki zawodowe
nie ma praktyk do tego przedmiotu
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. Gruba J, Zadurska M, Siemińska-Piekarczyk B. (2010). Wybrane zagadnienia logopedyczne część II s,z,c,dz. KOMLOGO. Gliwice 2010 (tylko część dot. ortodoncji !!!)
2. Raftowicz-Wójcik K., Matthes-Brzozowska T. (2005). Wady zgryzu a wady wymowy – przegląd piśmiennictwa. Dental Medical Problems, 42, 1, 149-154.
3. Zadurska M., Siemińska-Piekarczyk B., Wierusz W., Mysiorska M., Kosińska K. (2007). Ocena współzależności występowania wady zgryzu, wady artykulacji i dysfunkcji narządu żucia u dzieci z przedszkoli warszawskich. Stomatologia Współczesna, suplement, 2, 17-24.
Literatura uzupełniająca
1. Szpringer-Nodzak M., Wochna-Sobańska M. (red). (2003). Stomatologia wieku rozwojowego. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2003.
2. Zarys współczesnej ortodoncji. Karłowska I. (red). (2013). Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa.
3. Rokitińska M. (2004). Podstawy ortodoncji dla logopedów. (2004). Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej,
Bydgoszcz.
4. Mackiewicz B. (1992). Współzależność wad zgryzu i wymowy na tle przyczynowym, Magazyn stomatologiczny 2, str. 28-30.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: