Oligofrenologopedia SP-OLL
Definicja niepełnosprawności intelektualnej i jej stopnie
Rozwój/stan komunikacji osób z niepełnosprawnością intelektualną a stopień niepełnosprawności.
Zaburzenia językowe i niejęzykowe u osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Zaburzenia mowy u osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Diagnoza logopedyczna osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Metody terapii logopedycznej stosowane w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. Projektowanie programu terapii logopedycznej.
Uwarunkowania instytucjonalne i pozainstytucjonalne wspierania osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2020Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zapoznał się z pojęciem i istotą niepełnosprawności intelektualnej
Zna różne stanowiska dotyczące przyczyn niepełnosprawności intelektualnej
Potrafi opisać funkcjonowanie osób o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej i występujące u nich zaburzenia mowy
Zapoznał się z metodami terapii logopedycznej osób niepełnosprawnych intelektualnie
Umiejętności
Umie zaprojektować program terapii logopedycznej oraz konspekt zajęć jednostkowych z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie
Kompetencje społeczne
Zna zasady etyki zawodowej w postępowaniu z pacjentami z niepełnosprawnością intelektualną
Ma świadomość konieczności współpracy logopedy z różnymi specjalistami
Kryteria oceniania
Metody kształcenia: wykład 10g., ćwiczenia 6g.
Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe (wykład + ćwiczenia) – 21
Przygotowanie się do zajęć – 15 godzin,
Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 20 godzin
Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3
Literatura
Bernstein T., 1995, Terapia dziecka z upośledzeniem umysłowym, Łódź; Błeszyński J. J., Kaczorowska-Bray K. (red.), 2012, Diagnoza i terapia logopedyczna osób z niepełnosprawnością intelektualną, Gdańsk;
Czaplewska E., Milewski S. (red.), 2015, Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki, Sopot (r.4);
Gałkowski T., Jastrzębowska G., 1999, Logopedia. Pytania i odpowiedzi, Opole
(r. 6.6., 8.8.);
Literatura uzupełniająca:
Dykcik W. (red.), 1997, Pedagogika specjalna, Poznań;
Kielin J., Klimek-Markowicz K., 2013, Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci
z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną, Sopot; Kwiatkowska M., 1997, Dzieci głęboko niezrozumiane, Warszawa;
Michalik M., Między językiem, myśleniem a rzeczywistością – budowanie kompetencji gramatyczno-leksykalnej dziecka podejrzewanego o upośledzenie intelektualne. Studium przypadku, [w:] Michalik M., Siudak A. (red.), 2010, Zagadnienia mowy i myślenia. Wyd. UP, Kraków.
i myślenia, Kraków; Pańczyk J. (red.), 1989, Z zagadnień oligofrenopedagogiki, Warszawa; Rakowska A., Oligofazja. Ogólne tendencje w edukacji, [w:] Grabias S. (red.), 2001, Zaburzenia mowy, Lublin.
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
Wykład na Teams w zespole PSLog 18 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: