Prawo jako narzędzie zarządzania w systemach oświaty SP-NZO
Prawo jako narzędzie zarządzania. Legalność podejmowanych działań w świetle prawa. Systemy oświaty w świetle prawa UE
i wybranych krajów członkowskich. System oświaty w Polsce – w świetle ustawy. Tworzenie warunków prawnych funkcjonowania systemu oświaty. Prawo zewnętrzne i lokalne w systemie oświaty – delegacje ustawowe, badanie, ewaluacja, planowanie, rozwój szkoły i systemu oświaty – w świetle prawa. Zadania organów systemu oświaty – w świetle prawa.
Konstrukcja aktów prawnych. Rozumienie i interpretacja wybranych przepisów prawnych – jak czytać przepisy prawne?
Badanie legalności wykonywanych zadań w świetle prawa. Komentarze prawne. Orzecznictwo SN i SA. Badanie skutków regulacji prawnych. Prawo jako podstawa podejmowania decyzji. Posługiwanie się źródłami prawa w rozwiązywaniu problemów.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2017Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
- rozumie prawo jako narzędzie zarządzania systemem oświaty;
- zna istotę międzynarodowej działalności oświatowej;
- rozumie istotę zarządzania w polskim systemie oświaty;
- zna główne problemy szkolnictwa we współczesnej Europie;
- rozumie podstawy prawne funkcjonowania systemów oświaty w krajach Unii Europejskiej;
- zna cele i zadania systemu polskiego oświaty;
- zna istotę zmian polskiego systemu oświaty w związku z wprowadzeniem przepisów Komisji Europejskiej;
- orientuje się w strukturze oświaty krajów Unii Europejskiej;
- wie na czym polega relacja między prawem zewnętrznym i prawem lokalnym;
- zna priorytetowe obszary europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia szkolenia do 2024 r.
Umiejętności:
- widzi konkretne płaszczyzny współpracy wielostronnej między podmiotami systemów oświaty krajów Unii Europejskiej;
- umie wyróżnić obszary i wskazać możliwości współpracy międzynarodowej dla swojej szkoły;
- sprawnie posługuje się komentarzem prawnym, przygotowuje stanowisko w sprawie - w oparciu o prawidłową interpretację prawa i orzecznictwo;
- umie zinterpretować delegację ustawową i zna zasady tworzenia lokalnych aktów prawnych;
- wyróżnia podstawowe pojęcia i definicje prawne;
- identyfikuje obszary i zakresy systemu oświaty uregulowane prawem;
- rozumie treści przepisów podstawowych aktów prawnych i ich rolę regulującą system oświaty;
- wyróżnia relacje między regulacjami prawnymi systemów oświaty państw Unii Europejskiej;
Kompetencje społeczne:
- dostrzega prawny wymiar zarządzania;
- prawidłowo identyfikuje potrzebę regulacji prawnych obszarów społecznych;
- dostrzega kwestie odpowiedzialności prawnej związanej z wykonywaniem zadań pracodawcy;
- rozumie rolę i odpowiedzialność prawną w kierowaniu szkołą;
- rozpoznaje istotę prawnej odpowiedzialności państwa, obywatela i społeczeństwa;
Kryteria oceniania
egzamin
Literatura
K. Gawroński, M. Kwiatkowski (red.) Dyrektor szkoły w procesie zarządzania oświatą. Wydawnictwo APS, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: