Neurologia SP-NEU
1. Anatomia i fizjologia układu nerwowego – podstawy
2. Rozwój układu nerwowego, plastyczność, zaburzenia rozwojowe
3. Rozwój dziecka w pierwszych latach życia, aspekt wcześniactwa
4. Uszkodzenie układu nerwowego – objawy z układu piramidowego, pozapiramidowego i móżdżku (wzorce ruchowe - filmy)
5. Inne mechanizmy (choroby) prowadzące do uszkodzenia / dysfunkcji układu nerwowego, objawy zaburzeń układu nerwowego
6. Padaczka, zespoły padaczkowe, encefalopatie (morfologia napadów – filmy)
7. Mózgowe porażenie dziecięce (uszkodzenie, wzorce ruchowe – filmy)
8. Badania diagnostyczne (dodatkowe) stosowane w neurologii
W cyklu 2020Zn:
1. Anatomia i fizjologia układu nerwowego – podstawy |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Zna podstawy neurologii, tzn. anatomię i fizjologię układu nerwowego. Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę na temat przyczyn, rodzajów i stopni uszkodzenia OUN
- Zna i rozumie podstawy neonatologii i fizjoterapii oraz ich wykorzystanie w logopedii
- Posiada wiedzę na temat mechanizmów powstawania zaburzeń rozwojowych i nabytych z uwzględnieniem wiedzy z zakresu neurologii
- Zna kryteria diagnostyczne i uwarunkowania zespołów klinicznych o podłożu neurologicznym u osób w różnym wieku, także zaburzenia genetyczne i niepełnosprawności sprzężone.
Umiejętności:
- Potrafi dokonać charakterystyki zadań neurologa w profilaktyce pierwotnej i wtórnej
- Potrafi analizować podstawy neurologii, czyli anatomię i fizjologię układu nerwowego, scharakteryzować neurologiczne zespoły kliniczne
- Potrafi analizować i interpretować biologiczne podstawy rozwoju, określić sygnały ostrzegawcze w przebiegu wrodzonych i nabytych zaburzeń układu nerwowego.
- Potrafi scharakteryzować przebieg badania neurologicznego.
Kompetencje społeczne:
- Jest gotów do autorefleksji nad rozwojem zawodowym. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.
- Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.
- Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań. Podejmowania odpowiedzialności i wypełniania zobowiązań społecznych, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne.
Kryteria oceniania
OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA
FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOSĆI
Godziny kontaktowe np. wykład z Neurologii : 20
Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5
Przygotowanie się do egzaminu 20
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 0
Inne formy 0
Sumaryczna liczba punktów ECTS za ten przedmiot 2
Łączna liczba za moduł Medyczne podstawy logopedii: 6
Literatura
Literatura:
Steinborn B. (2017 i każde następne wydanie). Neurologia wieku rozwojowego. PZWL
Konturek S. (1998, wyd. II i każde następne). Neurofizjologia człowieka. Kraków: Wydawnictwo U.J.
W cyklu 2020Zn:
Steinborn B. (2017). Neurologia wieku rozwojowego. PZWL Konturek S. (1998, wyd. II i każde następne). Neurofizjologia człowieka. Kraków: Wydawnictwo UJ. |
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOSĆI |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: