Neuropsychologia SP-NEP
1. Od komórki do systemu - rozwój układu nerwowego, proliferacja/migracja neuronów; znaczenie procesów mielinizacji włókien aksonalnych, przycinania połączeń synaptycznych w rozwoju mózgu dziecka.
2. Organizacja funkcjonalna i strukturalna mózgu dziecka Budowa i funkcje obszarów korowych tj. płata czołowego, ciemieniowego, potylicznego i wzrokowego oraz podkorowych tj. ciała migdałowatego, jąder podstawy, móżdżku, hipokampa ; deficyty neuropsychologiczne w kontekście okresów krytycznych w rozwoju.
3. Mózgowe podłoże procesów językowych Asymetria strukturalna i funkcjonalna dla mowy, skutki uszkodzeń mózgu a rozwój mowy.
4. Czynniki wpływające na zaburzenia rozwoju Specyfika uszkodzeń organicznych (uraz, guz, epilepsja) a zaburzenia tempa dojrzewania mózgu; wpływ pozytywnego i negatywnego środowiska na rozwój mózgu dziecka.
5. Metody neuroobrazowe stosowane w badaniu małego dziecka: techniki strukturalne (CT, MRI, DTI) a funkcjonalne (fMRI, MEG, NIRS, EEG)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2020Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
- Słuchacz zna budowę i działanie układu nerwowego człowieka, w szczególności ośrodkowego układu nerwowego oraz zna metody badania jego funkcji.
- Słuchacz zna podstawowe objawy zaburzeń rozwojowych, wynikających z przyczyn o charakterze neurobiologicznym.
Umiejętności
- Słuchacz umie zastosować wiedzę z zakresu neuropsychologii dziecka do opisu, wyjaśniania i przewidywania zachowania w normie i patologii.
- Słuchacz umie zastosować nabytą wiedzę w zaplanowaniu terapii dziecka
Kompetencje społeczne
- Słuchacz wykorzystuje swoją wiedzę w praktyce terapeutycznej, zdobyte umiejętności pozwolą mu na współpracę ze specjalistami z dziedzin nauk medycznych.
Literatura
Literatura obowiązkowa
· Borkowska, A. R., Domańska, Ł. (2007). Neuropsychologia kliniczna dziecka, PWN
· Haan, M., Johnson Mark, H. (2019). Neurokognitywistyka rozwoju. Roz. 4. Wyd. PWN
· Kupis, G. (2012). SLI i inne zaburzenia językowe. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. Wyd. GWP.
· Rostkowski, J. (2012). Rozwój mózgu człowieka w cyklu życia. Aspekty bioneuropsychologiczne. Wyd. Difin.
· Rymarczyk, K. (2015). Neurofizjologiczne uwarunkowania rozwoju dziecka – wpływ doświadczenia na rozwój układu nerwowego (s. 80-109). W: Piotrowicz, R. (red.). Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa
Literatura uzupełniająca
· Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A.R. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Roz.10. Wyd. PWN.
· Kalat, J. (2020). Biologiczne podstawy psychologii. Wyd. PWN. · Kossut, M. (2002). Plastyczność mózgu. Neurologia i Neurochirurgia Polska, 346, 1091–1099.
· Rymarczyk, K. (2019). Aktywność fizyczna szansą na zwiększanie potencjału rozwojowego dzieci i lepsze wyniki w nauce. Integracja Sensoryczna, Kwartalnik Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Integracji Sensorycznej. Nr3.
· Rymarczyk, K. (2015). Neurofizjologiczne uwarunkowania rozwoju dziecka (s. 80-109). W: Piotrowicz, R. (red.). Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa
· Rymarczyk, K, Makowska, I., Pałka-Szafraniec, K. (2015). Plastyczność dorosłej kory mózgowej. Aktualności Neurologiczne, 15 (2), 80–87.
· Spitzer, M. (2007). Jak uczy się mózg. Wyd. PWN. Rymarczyk K. [2016). Co się dzieje w głowie małego dziecka- o wpływie doświadczeń na rozwój mózgu. aktywność ruchowa a mózg (s. 52-71). W: R. Piotrowicz, M. Walkiewicz-Krutak (red.). Małe dziecko - dużo pomysłów. wybrane obszary wspomagania rozwoju. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.
· Wiktorczyk, P. (2011-2013). Wpływ aktywności fizycznej na funkcje poznawcze. Neurokognitywistyka w patologii i zdrowiu. Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie, 124-130.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: