Neurologopedia - afazja SP-NEA
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE: Ćwiczenia/Warsztaty |
W cyklu 2021Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE: Ćwiczenia/Warsztaty |
W cyklu 2022Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE: Ćwiczenia/Warsztaty |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2020Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna podstawową terminologię afazjologiczną i definicję afazji
Zna najważniejsze klasyfikacje afazji i rozumie ich teoretyczne uwarunkowania.
Zna językowe objawy poszczególnych typów afazji(w obrębie danej klasyfikacji)
Zna typy diagnozy (podejście ilościowe/jakościowe). Zna zasady diagnozowania logopedycznego pacjenta z afazją, zna podstawowe, dostępne w Polsce narzędzia diagnostyczne.
Zna zasady terapii logopedycznej osoby z afazją.
Umiejętności
Potrafi obserwować i interpretować zachowania językowe osoby z afazją.
Potrafi przeprowadzić diagnozę logopedyczną osoby z afazją, sformułować diagnozę typu opisowego, zaplanować i prowadzić terapię.
Potrafi sformułować informację o stanie komunikacji językowej osoby z afazją skierowaną do rodziny pacjent a także porozumieć się ze specjalistami w kwestiach związanych z pacjentem.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość podstawowego poziomu swojej wiedzy i konieczności poszerzania jej oraz doskonalenia umiejętności diagnostycznych i terapeutycznych.
Literatura
W cyklu 2020Zn:
LITERATURA: Literatura uzupełniająca: 4. Szepietowska M., 2000, "Diagnoza neuropsychologiczna. Procedura i ocena", Lublin, Wyd. UMCS Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie: Adrilla, A. (2014). Aphasia Handbook,Florida: Florida International University. Herzyk, A. (1997). Taksonomia afazji. Kryteria klasyfikacji i rodzaje zespołów zaburzeń. „Audiofonologia”, tom X., 83-101. Knapczyk, M. Badanie zaburzeń komunikacji w afazji. (2017). Przegląd metod badań afazji w Polsce i na świecie, „Forum Logopedyczne”, nr 25, 193-204. Ormezowska, E., Zawirski, M., Jaskólski, D. (2012). Koncepcja dynamicznej lokalizacji funkcji w rehabilitacji afatycznych zaburzeń mowy. „Aktualności Neurologiczne”, 12(4), 215-221 Seniów, J., Litwin, M. (2013). Afazja poudarowa. „Neurologia po dyplomie”, 8(2), 46-51. |
W cyklu 2021Zn:
LITERATURA: Literatura uzupełniająca: 4. Szepietowska M., 2000, "Diagnoza neuropsychologiczna. Procedura i ocena", Lublin, Wyd. UMCS Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie: Adrilla, A. (2014). Aphasia Handbook,Florida: Florida International University. Herzyk, A. (1997). Taksonomia afazji. Kryteria klasyfikacji i rodzaje zespołów zaburzeń. „Audiofonologia”, tom X., 83-101. Knapczyk, M. Badanie zaburzeń komunikacji w afazji. (2017). Przegląd metod badań afazji w Polsce i na świecie, „Forum Logopedyczne”, nr 25, 193-204. Ormezowska, E., Zawirski, M., Jaskólski, D. (2012). Koncepcja dynamicznej lokalizacji funkcji w rehabilitacji afatycznych zaburzeń mowy. „Aktualności Neurologiczne”, 12(4), 215-221 Seniów, J., Litwin, M. (2013). Afazja poudarowa. „Neurologia po dyplomie”, 8(2), 46-51. |
W cyklu 2022Zn:
LITERATURA: Literatura uzupełniająca: 4. Szepietowska M., 2000, "Diagnoza neuropsychologiczna. Procedura i ocena", Lublin, Wyd. UMCS Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie: Adrilla, A. (2014). Aphasia Handbook,Florida: Florida International University. Herzyk, A. (1997). Taksonomia afazji. Kryteria klasyfikacji i rodzaje zespołów zaburzeń. „Audiofonologia”, tom X., 83-101. Knapczyk, M. Badanie zaburzeń komunikacji w afazji. (2017). Przegląd metod badań afazji w Polsce i na świecie, „Forum Logopedyczne”, nr 25, 193-204. Ormezowska, E., Zawirski, M., Jaskólski, D. (2012). Koncepcja dynamicznej lokalizacji funkcji w rehabilitacji afatycznych zaburzeń mowy. „Aktualności Neurologiczne”, 12(4), 215-221 Seniów, J., Litwin, M. (2013). Afazja poudarowa. „Neurologia po dyplomie”, 8(2), 46-51. |
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: Ćwiczenia w aplikacji Teams - prezentacje narzędzi do badań pacjentów z afazją, omówienie ćwiczeń wykorzystywanych w terapii pacjentów z różnego typu afazją. Warsztaty z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams w szpitalu (z udziałem pacjentów) i z wykorzystaniem filmów z pacjentami z afazją. Kontakt z prowadzącym ćwiczenia (a.mezyk@aps.edu.pl) i prowadzącym warsztaty (J. Żulewska, A. Mężyk) odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącymi z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - wykład, ćwiczenia, warsztaty 30 (20+5+5)g |
W cyklu 2021Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: |
W cyklu 2022Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: