Procedury interwencyjne w placówkach oświatowych na wypadek kryzysu SP-NAW1
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Sytuacje kryzysowe w środowisku szkolnym:
- agresja,
- przemoc,
- przemoc z udziałem technik elektronicznych,
- dyskryminacja,
- kryzys suicydalny
2. Dyskryminacja w środowisku szkolnym – z uwzględnieniem przesłanek dyskryminacji – pierwotnych, wtórnych
3. Diagnoza potrzeb grupy w sytuacji kryzysu, w tym treści urazowych
4. Budowanie programów profilaktycznych i treningów antydyskryminacyjnych w środowisku szkolnym
5. Tworzenie procedur w ramach szkolnych strategii przeciwdziałania przemocy i dyskryminacji
6. Przeciwdziałanie przemocy w programach szkolnych
7. Metody wsparcia uczniów w kryzysach w placówkach oświatowych
8. Wyzwania związane ze wsparciem uczniów w ramach edukacji zdalnej, kryzysy związane z nauczaniem zdalnym
9. Proces grupowy w środowisku szkolnym, role grupowe podejmowane przez uczniów
10.Kryzysy rozwojowe, a kryzysy szkolne – umiejętności wsparcia uczniów i kadry nauczycielskiej
11. Zgłaszanie i podejmowanie procedur interwencyjnych w środowisku szkolnym
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedza:
Słuchacz ma wiedzę o metodach interwencji w przypadkach znęcania się / dyskryminacji w placówce edukacyjnej
Słuchacz zna rodzaje kryzysów występujących w placówkach oświatowych (znęcanie się, dyskryminacja)
Absolwent ma podstawową wiedzę na temat tworzenia warsztatów profilaktycznych i treningu antydyskryminacyjnego w placówce oświatowej (przedszkole, szkoła podstawowa, szkoła ponadpodstawowa) w sytuacjach kryzysowych
Słuchacz ma wiedzę na temat szkolnych strategii przeciwdziałania przemocy, w tym przemocy elektronicznej oraz dyskryminacji
Słuchacz zna programy i metody działania na wypadek kryzysu o różnych uwarunkowaniach w środowisku szkolnym (w tym metody wsparcia uczniów po samobójczej śmierci rówieśnika)
Słuchacz zna dobre praktyki w zakresie radzenia sobie z przemocą w placówce edukacyjnej
Umiejętności:
Absolwent umie analizować sytuację w grupie z przemocą z perspektywy społeczno-poznawczej;
Słuchacz potrafi podjąć odpowiednie procedury interwencyjne w odpowiedzi na kryzys w zespole szkolnym (znęcanie się, przemoc, cyberprzemoc, dyskryminacja)
Słuchacz potrafi korzystać z wiedzy teoretycznej na temat przemocy aby zaplanować i przeprowadzić interwencję w system klasowy i szkolny;
Absolwent umie współpracować i kierować działaniami zespołu wychowawczego oraz rodziców w prewencji agresji oraz interwencji w sytuacji wystąpienia przemocy oraz innych kryzysów w środowisku szkolnym;
Słuchacz potrafi zastosować odpowiednie procedury interwencji w różnych sytuacjach kryzysowych w placówce edukacyjnej, w tym planować te procedury w ramach: szkolnych strategii przeciwdziałania przemocy i dyskryminacji,
Kompetencje społeczne:
Absolwent zna wartość interwencji psychologicznych dla prawidłowego funkcjonowania jednostki, grupy, społeczności
Jest chętny do przygotowania i realizacji projektów o charakterze antydyskryminacyjnym w środowisku szkolnym ;
Absolwent ma motywację do angażowania się w aktywność na rzecz usuwania skutków agresji i przemocy w relacjach interpersonalnych w placówkach edukacyjnych;
Słuchacz ma świadomość etycznych aspektów prowadzonych interwencji psychologicznych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: