Neuropsychologiczne aspekty funkcjonowania ucznia ze SPED SP-NAF1
1. Uczenie się przed narodzinami i po nim (w jaki sposób człowiek się uczy – nabywanie umiejętności, wiedzy, tworzenie obrazów; budowa układu nerwowego, sieci neuronalne, asymetria półkulowa)
2. Rozwój poszczególnych zmysłów (wzrok, słuch, smak, węch, dotyk, propriocepcja, zmysł równowagi). Budowa, współdziałanie zmysłów i ich wpływ na funkcjonowanie ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
3. Odruchy niemowlęce i ich znaczenie dla procesu uczenia się, przyczyny niepowodzeń szkolnych
4. Słowa i liczby (mózg piśmienny, mózg matematyczny, nauka czytania i pisania, liczenia)
5. Procesy poznawcze, sfera emocjonalno-motywacyjna, mowa, sfera ruchowa a funkcjonowanie mózgu i nabywanie nowej wiedzy i umiejętności oraz różne sposoby uczenia się
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2017Z: |
Efekty kształcenia
Słuchacz:
Ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę z zakresu układu nerwowego
ma uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat budowy i funkcjonowania poszczególnych zmysłów, a także odruchów niemowlęcych w procesie uczenia się
ma uporządkowaną, pogłębioną i poszerzoną wiedzę o neuronalnych uwarunkowaniach aktywności poznawczej, ruchowej, emocjonalno-społecznej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w procesie uczenia się
Umiejętności
Uzasadnia, porównuje i wykrywa zależności pomiędzy uczeniem się/umiejętnościami szkolnymi a dojrzewaniem układu nerwowego
Wykorzystuje i integruje wiedzę oraz rozwiązuje sytuacje problemowe dotyczące funkcjonowania układu nerwowego i uczenia się dziecka/ucznia
Ocenia i wyjaśnia znaczenie procesów poznawczych, emocjonalno-motywacyjnych, mowę, sferę ruchową w procesie uczenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Kompetencje społeczne
Jest świadomy znaczenia wiedzy neurofizjologicznej w procesie uczenia się
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: