Metody terapii dzieci z zaburzeniami w rozwoju SP-MTD
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020Zn:
1. Cele i zadania metod edukacyjno- terapeutycznych. a. ciekawość i zainteresowania dziecka jako warunek skuteczności 2. Możliwości wykorzystania rówieśniczego tutoringu w edukacji dzieci z 3. Metody usprawniające funkcjonowanie percepcyjno – motoryczne: 4.Metody usprawniające funkcjonowanie poznawczo – komunikacyjne 5.Metody usprawniające funkcjonowanie społeczne: 6.Metoda stymulacji polisensorycznej „poranny krąg” - specyfika pracy z |
W cyklu 2020Ln:
1. Cele i zadania metod edukacyjno- terapeutycznych. a. ciekawość i zainteresowania dziecka jako warunek skuteczności 2. Możliwości wykorzystania rówieśniczego tutoringu w edukacji dzieci z 3. Metody usprawniające funkcjonowanie percepcyjno – motoryczne: 4.Metody usprawniające funkcjonowanie poznawczo – komunikacyjne 5.Metody usprawniające funkcjonowanie społeczne: 6.Metoda stymulacji polisensorycznej „poranny krąg” - specyfika pracy z |
W cyklu 2021Zn:
1. Cele i zadania metod edukacyjno- terapeutycznych. a. ciekawość i zainteresowania dziecka jako warunek skuteczności 2. Możliwości wykorzystania rówieśniczego tutoringu w edukacji dzieci z 3. Metody usprawniające funkcjonowanie percepcyjno – motoryczne: 4.Metody usprawniające funkcjonowanie poznawczo – komunikacyjne 5.Metody usprawniające funkcjonowanie społeczne: 6.Metoda stymulacji polisensorycznej „poranny krąg” - specyfika pracy z |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2020Ln: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- Zna wybrane metody terapeutyczne
- Zna zasady doboru metod terapeutycznych.
UMIEJĘTNOŚCI:
- Potrafi ocenić przydatność zastosowania poszczególnych metod w terapii dzieci z zaburzeniami w rozwoju
- Potrafi opracować strategię postępowania terapeutycznego w przypadku zachowań nietypowych
- Potrafi określić normy etyczne w prowadzeniu procesu terapii.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania.
Literatura
W cyklu 2020Zn:
1.Bogdanowicz M. (1996)."Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziec", WSiP, Warszawa. 2.Doman, G., Doman, J. (1992). Jak nauczyć małe dziecko czytać. Bydgoszcz. 3.Dykcik, W., Szychowiak, B. (red.). (2001). Nowatorskie i alternatywne metody w praktyce pedagogiki specjalnej. Poznań: WNUAM. 4.Głodkowska J. (2000) „Pomóżmy dziecku z upośledzeniem umysłowym doświadczać przestrzeni”. Warszawa: WSIP. 5.Kaja B. (1995) „ Zarys terapii dziecka” Bydgoszcz WSP. 6.Kephart, N. C. (1970). Dziecko opóźnione w nauce szkolnej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. 7.Kędzior-Niczyporuk, E. (red.). (2003). Wprowadzenie do pedagogiki zabawy. Lublin: Wydawnictwo KLANZA. 8.Knill, Ch. (1992). Dotyk i komunikacja. Warszawa: CMPP-P. 9.Kujawa, E., Kurzyna, M. (2009). Metoda 18 struktur wyrazowych w pracy z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu. (wydanie ósme).Warszawa WSIP. 10.Olechowska, A. (2001). Wspieranie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wskazówki dla nauczycieli. Warszawa: Wyd. APS. 11.Smyczek A., Grycman M. (red). (2004) Wiem Czego chcę! Doświadczenia polskich terapeutów i użytkowników wspomagających sposobów porozumiewania się (AAC). Stowarzyszenie Mówić bez słów, Kraków. 12.Twardowski, A. (2012). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w środowisku rodzinnym. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. 13.Twardowski, A. (2014). Możliwości wykorzystanie rówieśniczego tutoringu w edukacji dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. [w:] Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej 5/2014. 14.Zakrzewska, B. (1996). Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń. Warszawa: WSiP. 15.Zwolańska. J. (2002).Twórcza kinezjologia w praktyce: propozycje dla każdego” Wybór i redakcja merytoryczna: Joanna Zwoleńska Warszawa Kined. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1.Buzan, T. (2005). Pamięć na zawołanie. Wydawnictwo: RAVI. 2.Olechnowicz, H. (1999). Jaskiniowcy zagubieni w XXI wieku. Praca terapeutyczna z małymi dziećmi. Warszawa: WSiP. 3. Tudge J., B. Rogoff (1995) Wpływ rówieśników na rozwój poznawczy – podejście Piageta i Wygotskiego, [w:] Dziecko wśród rówieśników i dorosłych (red). Brzezińska A., Lutomski G., Smykowski B., Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań. |
W cyklu 2020Ln:
1.Bogdanowicz M. (1996)."Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziec", WSiP, Warszawa. 2.Doman, G., Doman, J. (1992). Jak nauczyć małe dziecko czytać. Bydgoszcz. 3.Dykcik, W., Szychowiak, B. (red.). (2001). Nowatorskie i alternatywne metody w praktyce pedagogiki specjalnej. Poznań: WNUAM. 4.Głodkowska J. (2000) „Pomóżmy dziecku z upośledzeniem umysłowym doświadczać przestrzeni”. Warszawa: WSIP. 5.Kaja B. (1995) „ Zarys terapii dziecka” Bydgoszcz WSP. 6.Kephart, N. C. (1970). Dziecko opóźnione w nauce szkolnej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. 7.Kędzior-Niczyporuk, E. (red.). (2003). Wprowadzenie do pedagogiki zabawy. Lublin: Wydawnictwo KLANZA. 8.Knill, Ch. (1992). Dotyk i komunikacja. Warszawa: CMPP-P. 9.Kujawa, E., Kurzyna, M. (2009). Metoda 18 struktur wyrazowych w pracy z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu. (wydanie ósme).Warszawa WSIP. 10.Olechowska, A. (2001). Wspieranie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wskazówki dla nauczycieli. Warszawa: Wyd. APS. 11.Smyczek A., Grycman M. (red). (2004) Wiem Czego chcę! Doświadczenia polskich terapeutów i użytkowników wspomagających sposobów porozumiewania się (AAC). Stowarzyszenie Mówić bez słów, Kraków. 12.Twardowski, A. (2012). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w środowisku rodzinnym. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. 13.Twardowski, A. (2014). Możliwości wykorzystanie rówieśniczego tutoringu w edukacji dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. [w:] Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej 5/2014. 14.Zakrzewska, B. (1996). Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń. Warszawa: WSiP. 15.Zwolańska. J. (2002).Twórcza kinezjologia w praktyce: propozycje dla każdego” Wybór i redakcja merytoryczna: Joanna Zwoleńska Warszawa Kined. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1.Buzan, T. (2005). Pamięć na zawołanie. Wydawnictwo: RAVI. 2.Olechnowicz, H. (1999). Jaskiniowcy zagubieni w XXI wieku. Praca terapeutyczna z małymi dziećmi. Warszawa: WSiP. 3. Tudge J., B. Rogoff (1995) Wpływ rówieśników na rozwój poznawczy – podejście Piageta i Wygotskiego, [w:] Dziecko wśród rówieśników i dorosłych (red). Brzezińska A., Lutomski G., Smykowski B., Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań. |
W cyklu 2021Zn:
1.Bogdanowicz M. (1996)."Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziec", WSiP, Warszawa. 2.Doman, G., Doman, J. (1992). Jak nauczyć małe dziecko czytać. Bydgoszcz. 3.Dykcik, W., Szychowiak, B. (red.). (2001). Nowatorskie i alternatywne metody w praktyce pedagogiki specjalnej. Poznań: WNUAM. 4.Głodkowska J. (2000) „Pomóżmy dziecku z upośledzeniem umysłowym doświadczać przestrzeni”. Warszawa: WSIP. 5.Kaja B. (1995) „ Zarys terapii dziecka” Bydgoszcz WSP. 6.Kephart, N. C. (1970). Dziecko opóźnione w nauce szkolnej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. 7.Kędzior-Niczyporuk, E. (red.). (2003). Wprowadzenie do pedagogiki zabawy. Lublin: Wydawnictwo KLANZA. 8.Knill, Ch. (1992). Dotyk i komunikacja. Warszawa: CMPP-P. 9.Kujawa, E., Kurzyna, M. (2009). Metoda 18 struktur wyrazowych w pracy z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu. (wydanie ósme).Warszawa WSIP. 10.Olechowska, A. (2001). Wspieranie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wskazówki dla nauczycieli. Warszawa: Wyd. APS. 11.Smyczek A., Grycman M. (red). (2004) Wiem Czego chcę! Doświadczenia polskich terapeutów i użytkowników wspomagających sposobów porozumiewania się (AAC). Stowarzyszenie Mówić bez słów, Kraków. 12.Twardowski, A. (2012). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w środowisku rodzinnym. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. 13.Twardowski, A. (2014). Możliwości wykorzystanie rówieśniczego tutoringu w edukacji dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. [w:] Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej 5/2014. 14.Zakrzewska, B. (1996). Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń. Warszawa: WSiP. 15.Zwolańska. J. (2002).Twórcza kinezjologia w praktyce: propozycje dla każdego” Wybór i redakcja merytoryczna: Joanna Zwoleńska Warszawa Kined. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1.Buzan, T. (2005). Pamięć na zawołanie. Wydawnictwo: RAVI. 2.Olechnowicz, H. (1999). Jaskiniowcy zagubieni w XXI wieku. Praca terapeutyczna z małymi dziećmi. Warszawa: WSiP. 3. Tudge J., B. Rogoff (1995) Wpływ rówieśników na rozwój poznawczy – podejście Piageta i Wygotskiego, [w:] Dziecko wśród rówieśników i dorosłych (red). Brzezińska A., Lutomski G., Smykowski B., Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań. |
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład Liczba punktów ECTS: 3 |
W cyklu 2020Ln:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład Liczba punktów ECTS: 3 |
W cyklu 2021Zn:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład Liczba punktów ECTS: 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: