Metodyka zajęć stymulacyjno-kompensacyjnych z dzieckiem z wadą słuchu SP-MSK2
Metodyka ćwiczeń: usprawniających uszkodzony narząd słuchu
w zakresie zachowanych resztek słuchowych,
Wychowanie słuchowe i jego etapy
Trening słuchowy i jego etapy - omówienie materiałów do ćwiczeń na dźwiękach mowy i otoczenia
Prezentacje i przeprowadzenie przykładowych zajęć z wykorzystaniem różnych metod wspomagających pracę z dziećmi z wadą słuchu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Lp. Odniesienie do
efektów kierunkowych
(symbol efektu) Wiedza
1
E.1WW.W3. Zna i rozumie programy terapeutyczne stosowane we wczesnym wspomaganiu rozwoju i wczesnej interwencji. Zna metody wspomagania wykorzystywane we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka z wadą słuchu.
2 E.1WW.W3. Ma podstawową wiedzę na temat różnic między testami diagnostycznych a przesiewowymi badań słuchu.
3 E.1WW.W3.
Zna metody diagnozy zaburzeń i nieprawidłowości w rozwoju. Ma podstawową wiedzę na temat diagnozy surdologopedycznej oraz stosowanych narzędzi badawczych.
4 E.1WW.W3. Zna podstawowe koncepcje dotyczące wczesnej wielospecjalistycznej diagnozy i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z wadą słuchu.
Umiejętności
5 E1WW.U3 Potrafi stosować metody diagnozy zaburzeń i nieprawidłowości w rozwoju.
6 E1WW.U3 Posiada umiejętność przygotowania oraz przeprowadzania analizy prezentacji metod wykorzystywanych we wspomaganiu rozwoju i rehabilitacji dziecka z wadą słuchu z przykładowymi ćwiczeniami do zajęć.
7 E1WW.U3 Potrafi realizować programy terapeutyczne stosowane we wczesnym wspomaganiu rozwoju i wczesnej interwencji. Potrafi przygotować w oparciu o diagnozę wstępną plan oraz opracować scenariusz zajęć rehabilitacyjnych dla dziecka z uszkodzeniem słuchu i przeprowadzić takie zajęcia.
8 E1WW.U3 Potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce do zajęć rehabilitacyjnych z dzieckiem z wadą słuchu.
9 E1WW.U3 Potrafi zaproponować i przeprowadzić zajęcia edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne.
Kompetencje społeczne
10 E.1WW.K2. Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych.
11 E.1WW.K3. Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.
12 E.1WW.K4. Potrafi współpracować ze specjalistami z teamu diagnostyczno-rehabilitacyjnego w zakresie konstruowania programu diagnozy i terapii dziecka z wadą słuchu.
13 E.1WW.K1. Wykazuje wrażliwość na potrzeby dziecka z wadą słuchu i jego rodziny, jest chętny do niesienia pomocy dziecku z wadą słuchu i jego rodzinie w zakresie wczesnej opieki pedagogiczne
14 E.1WW.K2. Potrafi przyjąć odpowiedzialność za przygotowane i prowadzone zajęcia dzieckiem z wadą słuchu.
Kryteria oceniania
Metody kształcenia: podająca, problemowa , aktywizująca
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 10 godz.
Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godz.
Przygotowanie się do zaliczenia - 5 godz.
Inne formy - obserwacja i analiza zajęć
Literatura
Csanyi Y. /1994/ Słuchowo – werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. WSiP. W-wa
Góralówna M.: Dziecko z trwałym kalectwem słuchu, Wyd. PZWL, 1970
Góralówna M.: Ocena utraty słuchu różnymi metodami pomiarowymi (w: ) Eckert U. (red) Wybrane zagadnienia z surdopedagogiki, Wyd. WSPS, Warszawa, 1998
Hoffmann B. /1979/ Rewalidacja niesłyszących. PWN, W-wa
Löwe A. /1995/ Wychowanie słuchowe. Historia – metody – możliwości. PWN, W-wa
Młynarska M., Smereka T. /1992/ Psychostymulacyjna metoda kształtowania i rozwoju mowy i myślenia dzieci z wadą słuchu. UG. Zakład Logopedii, Gdańsk
Pujol R., Uziel A.: Rozwój układu słuchowego u człowieka. Audiofonologia t. VI/1994, Wyd. PKA, Warszawa - Lublin
Wereszka K. (2014): Audiologia pedagogiczna – uwarunkowania zaburzeń i oceny słuchu małego dziecka W: R. Piotrowicz (red.). Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka, wybrane zagadnienia. Warszawa, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej,(s.171-194)
Eckert U., Wereszka K.: Wychowanie słuchowe jako wsparcie osób z wadą słuchu [w:] Amadeusz Krause, Katarzyna Materna, Jolanta Rzeźnicka – Krupa: Życie z niepełnosprawnością – wyzwania edukacyjne, rehabilitacyjne i normalizacyjne. DYSKURSY PEDAGOGIKI SPECJALNEJ, Wyd. Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2010
Wereszka K. (2016): Słyszę i słucham – jak rozwija się słyszenie małego dziecka. W: R. Piotrowicz, M. Walkiewicz - Kurtak (red.). Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka. Warszawa, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej,(s.171-194)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: