Muzyka i ruch w procesie wspomagania rozwoju małego dziecka SP-MRR
1) Podstawowe założenia wybranych koncepcji wychowania muzycznego (Carl Orff, Emil Jaques-Dalcroze, Zoltan Kodaly) oraz metody aktywnego słuchania muzyki (metoda Batii Strauss).
2) Podstawowe pojęcia związane z muzykowterapią; metoda Weroniki Sherborne (metoda ruchu rozwijającego)
3) Rola zajęć muzyczno-ruchowych w rozwoju ogólnym, terapii i profilaktyce.
4) Sylwetka osoby prowadzącej zajęcia muzyczno-ruchowe; cele i formy prowadzenia zajęć, metodyka tworzenia ćwiczeń.
5) Kryteria doboru utworów muzycznych stosowanych podczas zajęć; przykładowy repertuar.
6) Podstawowe wiadomości o muzyce - ukierunkowanie na ich wykorzystanie w realizacji założonych zadań
7) Zadania muzyczno-ruchowe przyczyniające się do rozwoju indywidualnego:
8)Muzyka do ćwiczeń aktywizujących i wyciszających – relaksujących;
Wykorzystanie muzyki i ruchu w terapii dzieci:
o specjalnych potrzebach edukacyjnych, z autyzmem
z zaburzeniami mowy, niedosłyszących, niedowidzących
o specyficznych potrzebach edukacyjnych
z zaburzeniami zachowania
w ćwiczeniach korekcyjnych
9) Zadania przyczyniające się do rozwoju społecznego:
• integrujące grupę,
• mające na celu wzmacnianie akceptacji samego siebie,
• rozwijające umiejętność budowania właściwych relacji interpersonalnych ,
• uczące komunikacji niewerbalnej,rozwijające umiejętność słuchania, rozwijające koncentrację i podzielność uwagi, ćwiczenia samokontroli:
10) Zadania inhibicyjno-incytacyjne wyrabiające umiejętność szybkiego spostrzegania i reagowania na bodźce słuchowe, wzrokowe, dotykowe (koncentrujące, doskonalące pamięć, umiejętność dokonywania wyboru i szybkiego podejmowania decyzji, uczące kontrolowania emocji),
uczące orientacji w schemacie ciała (trening autoorientacji),
uczące organizowania ruchu w czasie i przestrzeni (trening orientacji kierunkowo- przestrzennej i przestrzenno czasowej),
ćwiczenia koordynacji
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PC1_KS_W03
PC1_KS_W06 Student zna podstawowe założenia wybranych koncepcji wychowania muzycznego w obszarze działań muzyczno-ruchowych.
Student zna podstawowe pojęcia związane z muzykoterapią.
Student ma podstawową wiedzę ogólnomuzyczną i potrafi ukierunkować ją na realizację zadań muzyczno-ruchowych będących elementem określonych rodzajów terapii.
PC1_KS_U05 Potrafi zaproponować i przeprowadzić zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia muzyczo-ruchowego
PC1_KS_U01Student umie poprawnie pod względem ruchowym wykonywać ćwiczenia muzyczno-ruchowe z zakresu umuzykalniania z elementami muzykoterapii.
PC1_KS_U01Student potrafi samodzielnie stworzyć ćwiczenia muzyczno-ruchowe odnoszące się do wybranego/wskazanego problemu.
PC1_KS_U01Student potrafi dokonać krytycznej, metodycznej analizy ćwiczeń proponowanych przez innych członków grupy.
PC1_KS_U01Student umie w sposób krytyczny posługiwać się literaturą metodyczną.
.
PC1_KK_K02 Student umie zastosować w praktyce zdobytą wiedzę i umiejętności:
podczas ćwiczeń realizowanych wspólnie przez grupę podczas zajęć,
podczas wskazanych przez prowadzącego ćwiczeń (fragmentów ćwiczeń) do samodzielnej realizacji w czasie zajęć;
PC1_KK_K02 Student wykazuje się kreatywnością i samodzielnością w zakresie tworzenia ćwiczeń z zakresu zajęć muzyczno-ruchowych dla dzieci (ukierunkowanych na umuzykalnianie ogólne i terapię).
PC1_KK_K02 Student analizuje problematykę zajęć muzyczno-ruchowych pod kątem potrzeb, umiejętności i możliwości dzieci niepełnosprawnych lub wymagających terapii.
PC1_KK_K01 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.
PC1_KK_K02 Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.
PC1_KK_K02
PC1_KS_K02 Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań
Kryteria oceniania
Aktywny udział w zajęciach
Literatura
Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M. – „Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka”, WSiP, Warszawa 1997
Gąsienica-Szostak A. – „Muzykoterapia w rehabilitacji i profilaktyce”, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2003
Halprin A. – „Taniec jako sztuka uzdrawiania”, Wydawnictwo Kined, Warszawa 2010
Kappert D. – „Tańcząc z dziećmi”, Wydawnictwo Kined, Warszawa 2005
Kisiel M. – „Pedagogiczno-dydaktyczne aspekty wykorzystania muzyki w stymulacji rozwoju dziecka”, Wydawnictwo WSB w Dąbrowie Górniczej 2007
Klöppel R., Vliex S. – „Rytmika w wychowaniu i terapii”, Wydawnictwo PNO, Warszawa 1995
Lewandowska K. – „Elementy wychowania muzycznego i muzykoterapii dziecięcej”, Kwartalnik Polskiej Sekcji ISME, 1985
Majewska J., Majewski A. – „Zarys psychomotoryki”, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012
Newlove J., Dalby J. – „Laban dla wszystkich”, Wydawnictwo Kined, Warszawa 2011
Stadnicka J. – „Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową”, Warszawa, WSiP 1998
Literatura uzupełniająca:
Czasopisma: „Wychowanie muzyczne w szkole”, „Wychowanie w przedszkolu”, „Ruch muzyczny”
Ławrowska R. – „Muzyka i ruch”, Warszawa, WSiP 1991
Materiały z Ogólnopolskich Sesji Naukowych „Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji”, Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Łodzi
Siemek D. – „Gry i zabawy ruchowe dla dzieci w wieku przedszkolnym” Warszawa, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, 1986
Smoczyńska-Nachtman U. – „Muzyka dla dzieci”, Warszawa, WSiP 1992
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: