Muzyka i ruch w arteterapii SP-MRA
Pojęcie muzykoterapii. Znaczenie elementów muzyki w terapii. Zastosowanie wybranych technik muzykoterapeutycznych w pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. Zastosowanie muzyki w pracy z osobami psychicznie chorymi. Dopasowanie wybranych ćwiczeń do konkretnych problemów terapeutycznych (mobilna rekreacja muzyczna, dialog w muzyce). Psychologiczne znaczenie preferencji muzycznych i instrumentalnych. Wykorzystanie relaksacji dźwiękiem w pracy terapeutycznej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- posiada wiedzę z zakresu muzykoterapii, rozumie zastosowanie muzykoterapii
- zna podstawowe pojęcia związane z ruchem i muzykoterapią
- umie określić rolę działań muzyczno-ruchowych (cele i zadania) w rozwoju ogólnym, terapii i profilaktyce.
UMIEJĘTNOŚCI:
- posiada umiejętność prowadzenia, dostosowania dla potrzeb grupy wybranych technik muzykoterapeutycznych
- potrafi wykorzystywać zdolności, wiedzę i umiejętności, w tym - artystyczne do wspomagania rozwoju osobistego oraz drugiego człowieka poprzez wyzwalanie jego twórczego potencjału
-potrafi zastosować umiejętności niewerbalne w praktyce klinicznej.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- podejmuje inicjatywy i ustala priorytety w trakcie podejmowanych oddziaływań arteterapeutycznych uwzględniając etyczne aspekty pracy
- odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki.
Kryteria oceniania
Dyskusja
· Doświadczenia ruchowe
· Wymiana w grupie
· Prezentacja wideo
· Film
· Wykład
· Informacje zwrotne od uczestników i prowadzącej.
Ocena na podstawie pracy w grupie, obserwacji.
Praktyki zawodowe
Istnieje możliwość odbycia praktyki klinicznej z arteterapii w Mazowieckim Specjalistycznym Centrum Zdrowia im. prof. Jana Mazurkiewicza w Pruszkowie.
Literatura
Hartley l., (1995) Wisdom of the body moving. North Atlantic Books, California
Hackney P., (2002) Making connections. Total body integration through Bartenieff fundamentals, Routledge,New York
Koziełło D. (1999) Taniec i psychoterapia. Poznań : Instytut Historii UAM
Lewis, P. (1984; 1986). Theoretical Approaches in Dance Movement Therapy, Vols I & II, USA: Kendall/Hunt.
Levy, F. (1996) Dance and Other Expressive Arts Therapies: When Words Are Not Enough, London: Routledge
Levy Fran J. (1992) Dance/Movement Therapy. Reston, US
Meekums, B. ( 2002) Dance Movement Therapy. London: Sage Naess
Pallaro, R. ed. (1999) Authentic Movement: Essays by Mary Stark Whitehouse, Janet Adler and Joan Chodorow,London
Payne, H. ed. (1992) Dance Movement Therapy: Theory and Practice. London: Routledge
Payne, H. ed. (2006) Dance Movement Therapy: Theory and Practice. 2nd edition. London: Routledge
Payne, H.L. (2000) Creative Movement and Dance in Groupwork. Oxon: Speechmark
Pędzich Z., (red) Psychoterapia Tańcem i Ruchem - Teoria i Praktyka w terapii grupowej. Warszawa 2009.
Siegel, E. (1984). Dance Movement Therapy: Mirror of Ourselves: The Psychoanalytic Approach, New York: Human Science Press.
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
Dyskusja |
W cyklu 2021Zn:
Dyskusja |
W cyklu 2022Zn:
Dyskusja |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: