Metody pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu SP-MPZ1
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020Zn:
Teoretyczne i metodyczne omówienie wybranych metod, programów i zestawów ćwiczeń wykorzystywanych w pracy z uczniami ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, m.in.: Metoda Dobrego Startu, Ćwiczenia grafomotoryczne wg. H. Tymichovej, Metoda 18 struktur wyrazowych, Metoda Rocławskiego , Metody terapii trudności w czytaniu i pisaniu B. Zakrzewskiej, ćwiczenia w opracowaniu Z. Pietrzak-Stępowskiej i Z. Gąsowskiej, zeszyty ćwiczeń w opracowaniu Z. Saduś, Metoda 101 kroków w nauce czytania i pisania, Program „Ortograffiti”, Program „7 walizek. Inteligencje wielorakie w nauczaniu ortografii", Seria logopedyczna "Kocham czytać" J. Cieszyńskiej) oraz ćwiczenia praktyczne w zakresie wykorzystania ich w pracy korekcyjno-kompensacyjnej. Projektowanie ćwiczeń służących profilaktyce i terapii uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu: stabilizacyjnych, usprawniających motorykę małą i dużą, percepcję wzrokową, percepcję czuciową, percepcję słuchową koordynację wzrokowo-ruchową oraz rozwijających kompetencje narracyjne |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2020Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
- zna zasady korekcji i kompensacji jako oddziaływań terapeutycznych wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania, pisania oraz liczenia
- zna metody terapii w nauce czytania, pisania
- zna metodyczne aspekty współpracy z rodzicami, opiekunami, nauczycielami i specjalistami
- zna zasady udzielania wsparcia uczniowi, rodzicom, opiekunom i nauczycielom pracującym z dzieckiem lub uczniem z grupy ryzyka oraz ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania w przedszkolu lub szkole.
Umiejętności:
- potrafi projektować proces wsparcia dziecka lub ucznia, rodziców, opiekunów i nauczycieli pracujących z dzieckiem i uczniem z grupy ryzyka oraz ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania w przedszkolu i szkole
- potrafi analizować pedagogiczne postępowanie diagnostyczne wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania
- potrafi planować i realizować działania profilaktyczne zapobiegające trudnościom w uczeniu się
- potrafi konstruować i ewaluować indywidualne i grupowe plany korekcyjno-kompensacyjne w odniesieniu do nauki czytania i pisania.
Kompetencje społeczne:
- okazuje empatię dzieciom i uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy.
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3eb84e7898d94a17aafa2ec26007a26c%40thread.tacv2/conversations?groupId=df774a00-c50b-4616-a4c8-d2f8f4788553&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY KSZTAŁCENIA wykład, dyskusja, pogadanka, burza mózgów, pokaz, symulacja, ćwiczenie, praca z tekstem, film, gra dydaktyczna NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 h Przygotowanie się do zajęć, lektury 30h Przygotowanie się do egzaminu 30h Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: