Metody pracy z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu SP-MPC
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2019Z: |
Efekty kształcenia
Student:
ma wiedzę z zakresu przyczyn i objawów zakłóceń przebiegu komunikacji za pomocą czytania i pisania
zna pięciostopniowy system pomocy psychologiczno-pedagogicznej i potrafi wskazać na jego tle rodzaje pomocy uczniom z trudnościami w czytaniu i pisaniu
Umiejętności (max. 10)
potrafi scharakteryzować rodzaje ćwiczeń służące stymulowaniu, korygowaniu lub kompensowaniu trudności w czytaniu i pisaniu
Kompetencje społeczne (max. 10)
odpowiedzialnie przygotowuje się do prowadzenia ćwiczeń w czytaniu i pisaniu z dziećmi
Literatura
Bogdanowicz M, Kisiel B., Przasnyska M., Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, Warszawa 1992
Bogdanowicz M., Integracja percepcyjno-motoryczna; teoria – diagnoza – terapia, Warszawa 1997
Bogdanowicz M., Leworęczność u dzieci, Warszawa 1992
Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu, Warszawa 1985
Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie, Gdańsk 2002
Bogdanowicz M., Terapia pedagogiczna. Przewodnik bibliograficzny, Gdańsk 2005
Bruner J., Poza dostarczone informacje. Studia z psychologii poznania, Warszawa 1978
Brzezińska A. (red.), Czytanie i pisanie – nowy język dziecka, Warszawa 1987
Chapman Weston D., Weston M. Co dzień mądrzejsze; 365 gier i zabaw kształtujących charakter, wrażliwość i inteligencję emocjonalną dziecka, Warszawa 1998
Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole: poradnik dla nauczycieli, Warszawa 1989
Gąsowska T., Pietrzak-Stępkowska Z. Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1994
Gotowość dzieci w wieku przedszkolnym do czytania i pisania, Poznań 1987
Górniewicz E., Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu, Toruń 1994
Gruszczyk E., Kołodziej D. Praca korekcyjno-wyrównawcza z dziećmi
Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Dobosz K., Kształtowanie w umysłach dzieci świadomości własnego ciała i umiejętności orientowania się w przestrzeni, Wychowanie w Przedszkolu nr 2,3,4/1992
Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 1995
Kostrzewski J., Podstawy konstrukcji skali podstawowych zdolności szkolnych oraz jej rzetelność i trafność, Łódź 1991
Krasowicz G., Język, czytanie i dysleksja, Lublin 1997
Krasowicz-Kupis G., Pietras I., Zrozumieć, żeby pomóc. Dysleksja w ujęciu interdyscyplinarnym, Gdańsk 2008
Maurer A., Program kształtowania świadomości meta fonologicznej dla dzieci przedszkolnych i szkolnych., Zeszyt 1,2,3, Kraków 1997
Olechnowicz H., U źródeł rozwoju dziecka. O wspomaganiu rozwoju prawidłowego i zakłóconego, Warszawa 1988
Olechowska A., Wspieranie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wskazówki dla nauczycieli, Warszawa 2001
Skibińska H., Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu, Bydgoszcz 1996
Skorek M. (red.), Terapia pedagogiczna, t.1 i 2, Kraków 2005
Styczek I., Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego, Warszawa 1982
Szemińska A. (red.), Zapisy do klasy pierwszej szkoły podstawowej, Warszawa 1969
Trawińska H., Zabawy rozwijające dla małych dzieci, Warszawa 2006
w młodszym wieku szkolnym, Katowice 1980
Włodek-Chronowska J. (red.), Terapia pedagogiczna, Kraków 1993
Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa 1996
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: