Metodyka konstruowania indywidualnych planów rozwoju dziecka oraz programów terapeutycznych SP-MKI3
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020Ln:
1. Miejsce ICD i ICF w procesie wspomagania rozwoju dziecka |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Zna i rozumie ideę projektowania kompleksowego wsparcia terapeutycznego dziecka, jego rodziny i opiekunów, programów oddziaływań wspomagających i ich ewaluacji.
- Zna podstawowe zasady konstruowania programów terapeutycznych małego dziecka oraz wsparcia rodziny.
Umiejętności:
- Umie zinterpretować dane z orzeczeń i opinii, i na ich podstawie dobrać odpowiednie techniki, narzędzia, próby badawcze w celu opracowania kompleksowej oceny funkcjonowania dziecka wraz z wytycznymi do planu usprawniania.
- Potrafi określić cele, zadania programu terapeutycznego z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych dziecka i rodziny.
- Potrafi przygotować w oparciu o ocenę funkcjonalną plan, program oraz opracować scenariusze zajęć rehabilitacyjnych dla dziecka z opóźnieniem rozwoju psychoruchowego.
- Potrafi opracować zintegrowany program terapeutyczny z wieloprofilowa oceną funkcjonalną, uwzględniający rozpoznanie kliniczne oraz przeprowadzić go w warunkach domowych dziecka.
- Potrafi projektować kompleksowe wsparcie terapeutyczne dziecka i jego rodziny; planować realizować i ewaluować programy oddziaływań wspomagających.
- Potrafi omówić w sposób zrozumiały założenia programowe z rodziną dziecka.
- Komunikuje się ze specjalistami i osobami spoza środowiska pedagogicznego z uwzględnieniem obowiązujących norm językowych, przy pomocy różnych technik i kanałów komunikacyjnych; czynnie uczestniczy w debatach dotyczących złożonych zagadnień związanych z pedagogiką specjalną, precyzyjnie prezentuje własne opinie i stanowiska, wątpliwości i sugestie, dokonuje oceny innych stanowisk
- Pracuje w zespole pełniąc różne role, podejmować i wyznaczać zadania, współpracować z innymi specjalistami i uczestnikami procesu edukacji i terapii; kieruje pracą zespołu, podejmuje w nim wiodącą rolę w tym: planuje, organizuje i monitoruje realizację złożonych zespołowych działań pedagogicznych
- Analizuje własne działania pedagogiczne, dydaktyczne, wychowawcze, opiekuńcze i rehabilitacyjne, wskazuje obszary wymagające modyfikacji, eksperymentowania i wdrażania działań innowacyjnych; samodzielnie planuje i realizuje program własnego rozwoju osobowego i zawodowego a także inspiruje uczestników procesów pedagogicznych do planowania i realizowania własnego rozwoju i uczenia się przez całe życie.
Kompetencje społeczne:
- Podmiotowo traktuje osoby doświadczające problemów w środowisku rodzinnym
- Jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.
- Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.
- Potrafi współpracować ze specjalistami z teamu diagnostyczno-rehabilitacyjnego oraz rodziną dziecka w zakresie konstruowania programu diagnozy i terapii dziecka.
- Potrafi przyjąć odpowiedzialność za przygotowane i prowadzone zajęcia z dzieckiem i rodziną.
- Ma świadomość wartości podejmowania działań na rzecz zadań rodziny w zakresie kształtowania jej profilaktycznej i ochronnej funkcji wobec dziecka.
Uwagi
W cyklu 2020Ln:
METODY KSZTAŁCENIA Zaliczenie pisemne z bloku specjalnościowego |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: